دیدگاه سالمندان در مورد خرد و مولفه های آن: روانشناسی خرد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان شناسی، دانشکده ی علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

2 کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشکده ی علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

3 زینب عربلو، دانشجوی کارشناسی روان شناسی، دانشکده ی علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران

چکیده

خرد مفهوم پیچیده ای است که تاکنون از آن تعریف واحدی  ارایه نشده است. با این وجود میان صاحب نظران در این زمینه که خردمندی مشتمل بر دانش، بینش، تأمل، تلفیق منافع فرد با منافع و رفاه دیگران است، توافقی کلی وجود دارد. خردمندی یکی از عوامل وابسته به شناخت و تفکر است از اینرو، خرد و خردمندی با دوره­ی سالمندی (پیری) مرتبط است. زیرا که افراد سالمند رویدادهای گوناگون زندگی را به صورت­های مختلفی تجربه می­کنند، به گونه­ای که در برخورد با مسایل زندگی می­توانند به ارایه راه حل­های مناسب بپردازند. از اینرو این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه سالمندان در مورد خرد و مولفه های آن ، به تحلیل و تفسیر خرد و ویژگی­های خردمندی از نظر سالمندان پرداخته است. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شده و ابزار جمع­آوری داده­ها مصاحبه نیمه  ساختار یافته می­باشد. جامعه پژوهشی شامل همه  افراد سالمند شهر همدان می­باشند که از این میان 37 نفر از افراد سالمند حاضر به مصاحبه شدند(که در دامنه سنی بین 60 تا 81 سال بودند) و  اطلاعات مورد نیاز ضبط و سپس بر روی کاغذ منتقل شد. متون مصاحبه با روش تحلیل محتوا و با استفاده از سه فرایند پیاده سازی، کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته­ها نشان داد که مهم­ترین ویژگی خردمند بودن شخصیت­های تاریخی «خدمت کردن» است و عامل مهمی که در خردمند بودن  این شخصیت­ها مؤثر بوده است شامل عنایت خداوند و تربیت خانوادگی درست است. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان می­­دهد که مفهوم خرد را می­توان در قالب 4 شکل  مختلف  (دین داری، همدلی / حمایت، شناخت / علم و شخصیت) بیان کرد. بر این اساس، نتایج جنبه­های معنوی و روانی / اجتماعی خرد را در دوره سالمندی نشان می­دهند. 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Older people's attitudes about wisdom and its components (wisdom Psychology)

نویسندگان [English]

  • Rasoul Kordnoghabi 1
  • Arezou delfan Beyravand 2
  • Zeynab Arablo 3
چکیده [English]

Wisdom is a complex concept that has not been offered the unified definition. However, there is a general agreement among experts that wisdom includes knowledge, insight, reflection, and a combination of individual’s interests with others’ interests and welfare. Wisdom is associated with older age. Elderly people (old people) experience different events of life in different ways, so that in dealing with life matters they can provide appropriate solutions. Therefore, by investigating the concept of wisdom from the perspective of the
elderly, this study analyzes and interprets wisdom and its features.The research methodology was qualitative and the instrument used was a structured interview. The interviews conducted on 37 elderly people in hamedan Province (age range between 60 to 81) were recorded and transcribed. The interview texts were analyzed using content analysis.The results indicated that the most important feature of wise historical figures is “serve”, and an important factor effective in their being wise included God’s grace and good family training. The results also revealed that the concept of wisdom can be presented in 4 different forms (Religion, sympathy/support, cognition/ knowledge and personality), accordingly, the results show the spiritual and psychological/social aspects of wisdom in old age.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Wisdom
  • Components of wisdom
  • aging
  • implicit theories of wisdom
  • wisdom psychology theories
 
ایمان، م؛ نوشادی، م.(1390). تحلیل محتوای کیفی، پژوهش، سال سوم، شماره 2.  
ایمان، م. (1388). مبانی پارادایمی روش ّ های تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
هاشمی ، س .(1393).بررسی سبک های هویت  و تعهد دانشجویان بر اساس الگوی ساخت هویت بروزنسکی  ورابطه ی آن با خردمندی در فرایند حل مساله.مطالعات روانشناختی ، دوره 10 شماره 1.
علی احمدی، ع؛ نهایی، و .(1386) توصیفی جامع از روشهای تحقیق (پارادایمها، استراتژیها، طرحها و رویکردهای کمی، کیفی و ترکیبی)، تهران : تولید دانش  
 
Andreas, M. R. (2003), Validity and  reliability tests in case study research: a literature review with “hands-on applications for each research phase, Qualitative Market Research: An International Journal, Volume 6, Number 2 pp. 75-86, Griffith University, Nathan, Australia.
Ardelt, M. (1997). Wisdom and life satisfaction in old age. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 52B(I), 15-27.
Ardelt, M. (2003). Development and empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Res. Aging ,25:275–324
Ardelt, M. (2004a). Where can wisdom be found? A reply to the commentaries by Baltes and Kunzmann, Sternberg, and Achenbaum. Human Depelopment, 47(5), 304-307.
Ardelt, M. (2008). Being wise at any age. In S. 1. Lopez (Ed.): Positive psychology: Exploring the best in people. Volume 1: Discovering human strengths , pp. 81-108.
Ardelt, M. (2012). Self-Reported Wisdom and Happiness: An Empirical Investigation. Happiness Stud, 13, 481–499.
Ardelt, M. (2011). The Measurment of Wisdom: A Commentary on Taylor, Bates, and Webster’s Comparison of the SAWS and 3D-WS. Experimental Aging Research, 37 (2), 241-255.
Assmann, A. (1994). Wholesome knowledge: Concepts of wisdom in a historical and cross-cultural perspective, Vol. 12, pp. 187- 224.
Baltes, P. and Staudinger, U. M. (2000). Wisdom: a metaheuristic (pragmatic) to orchestrate mind and virtue toward excellence. American Psychologist, 55, 122–36.
Baltes, P. B., & Freund, A. M. (2003). The intermarriage of wisdom and selective optimization with compensation: Two meta-heuristics guiding the conduct of life. pp. 249-273.
Bangen, K., Meeks, T. & Jeste, D. (2013). Defining and assessing wisdom: A review of the literature.American Journal of Geriatric Phychiatry, 21:12, 1254-1266.
Bluck, S., & Gluck, J.( 2005). From the inside out: people’s implicit theories of wisdom. In A Handbook of Wisdom: Psychological Perspectives, ed. RJ Sternberg, J Jordan, New York: Cambridge Univ. Press. pp. 84–109.
Brugman, G. M. (2006). Wisdom and aging. In J. E. Birren & K W. Schaie (Eds.), Handbook of the psychology of aging (6th ed., pp. 445-476.
Brezina,I.& Ritomský,A.(2010). Opinions of Culturally Diverse Sample of Asians on Wisdom. Sociológia 42.
Dittman-Kohli, F. and Baltes, P. B.( 1990). Toward a neofunctionalist conception of adult intellectual development: wisdom as a prototypical case of intellectual growth. In Alexander, C. and Langer, E. (eds), Higher Stages of Human Development : Perspectives on Adult Growth. Oxford University Press, New York, 54–78.
Edmondson, R.(2005). Wisdom in later life : ethnographic approaches. Ageing & Society 25, , 339–356.
Erikson, E. H., Erikson, J. M. and Kivnick, H. Q. (1986). Vital Involvement in Old Age : The Experience of Old Age in Our Time. W.W. Norton, New York.
Gluck, J., Bluck, S., & Baron,J.(2005). The wisdom of experience: Autobiographical narratives across adulthood. International Journal of Behavioral Development, 29 (3), 197–208.
Glück, J., & Bluck, S. (2011). Laypeople’s conceptions of wisdom and its development: cognitive and integrative views. Psychological Sciences, 10.1093/geronb/gbr011
Grady, M.P.,(1998).Qualitative And action Research : A practitioner Handbook.phi delta Kappa inc.
Jason, L.A., Reichler, A., King, C., Madsen, D., Camacho, J., &  Marchese, W. (2001). The measurement of wisdom: a preliminary effort. J. Commun. Psychol. 29:585–98.
Kramer, D. A. (1990). Conceptualizing wisdom: The primacy of affect-cognition relations. In R. J. Sternberg (Ed.), Wisdom: Its nature, Ol'ttTins, and development ,pp. 279-313.
Konig,S.,& Gluck.J.(2012). Situations in Which I Was Wise: Autobiographical Wisdom Memories of Children and Adolescents. Journal of Research on Adolescence, Society for Research on Adolescence, DOI: 10.1111/j.1532-7795.
Labouvie-Vief, G. 1985. Intelligence and cognition. In Birren, J. E. and Schaie, K. W. (eds), Handbook of the Psychology of Aging. Academic, New York, 500–30.
Paulhus, D.L., Wehr. P., Harms, P.D., & Strasser, D.I.( 2002). Use of exemplar surveys to reveal implicit types of intelligence. Personal. Soc. Psychol. Bull. 28:1051–62.
Peat m . A(2001) health science research: a handbook of quantitative method. Sydney: allen and unwin.
Smith, J., Dixon, R. A., & Baltes, P. B. (1989). Expertise in life planning: A new research approach to investigating wisdom. In J. D. Sinnott, F. A. Richards, & C. Adams (Eds.), Adult development: Comparisons and applications of developmental models, New York: Praeger. Vol. 1 , pp: 307–331.
Sternberg, R. J. and Lubart, T. I. (2001). Wisdom and creativity. In
Staudinger, U. M.) 2001(. Wisdom, psychology of. In Smelser, N. and Baltes, P. (eds),International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. Elsevier, Amsterdam, 16510–4.
Staudinger, U. M., & Kunzmann, U. (2005). Positive adult personality development: Adjustment and/or growth? European Psychologist, 1O( 4), 320-329.
Staudinger,U.M., & Gluck,j.(2011). Psychological Wisdom Research: Commonalities and Differences in a Growing Field. Annu. Rev. Psychol, 62:215–41.
Strauss, A. and Corbin, J. (1998) Basics of Qualitative Research, Second Edition,
London: Sage Publications.
Takahashi, M., & Overton, W. F. (2002). Wisdom: A culturally inclusive developmental perspective. International Journal of Behavioral Development, 26( 3), 269-277.
Takahashi, M., & Overton, W. F. (2005). Cultural foundations of wisdom: An integrated developmental approach. In R. J. Sternberg & J. Jordan (Eds.), A handbook of wisdom. Psychological perspectives (pp. 32-60). New York: Cambridge University Press.
Walsh, R. (Ed.). (2014). The world's great wisdom. Albany, N.Y.: SUNY Press.
Walsh,R.(2015). What is wisdom?. Published in Review of General Psychology.
Webster, J. D. (2003). An exploratory analysis of a self-assessed wisdom scale. Journal ofAdult Development, 10(1), 13-22.
Woodward, K.( 2003). Against wisdom: the social politics of anger and aging. Journal of Aging Studies, 17, 1, 55–67.
Yang, S. (2013). Wisdom and good lives: A process perspective. New Ideas in Psychology,31(3),pp.194-201.
Yang, S.( 2001) . Conceptions of wisdom among Taiwanese Chinese. J. Cross-Cult. Psychol. 32:662–80
Yang, S. Y. (2014). Wisdom and Learning from Important and meaningful Life Experiences. Journal of Adult Development, 21 (3), 129-146.