اثربخشی تمرین مهارت‌های حرکتی به روش نقطه چالش بر انگیزش شرکت در فعالیت بدنی و افسردگی مردان سالمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

3 استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران

4 کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.

چکیده

به دلیل روند رو به رشد جمعیت سالمندان، بهبود ویژگی‌های روان‌شناختی آنها از جمله انگیزش شرکت در فعالیت بدنی و افسردگی ضروری است. درنتیجه، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرین مهارت‌های حرکتی به روش نقطه چالش بر انگیزش شرکت در فعالیت بدنی و افسردگی مردان سالمند شهر همدان بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 28 سالمند (09/71 =میانگین، 72/4=انحراف معیار) به روش در دسترس از بین سالمندان شهر همدان بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به ‌صورت تصادفی در دو گروه 14 نفره آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. ابزار مطالعه عبارت از پرسشنامه­های انگیزش شرکت در فعالیت بدنی سالمندان بنام، بادامی و مشکلاتی و افسردگی بک بود. مداخله تمرینی به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه یک‌ ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر دو متغیر گروه آزمایش شامل انگیزش شرکت در فعالیت بدنی و افسردگی در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون پیشرفت معناداری داشته است (01/0P<). با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان نتیجه گرفت که فعالیت بدنی به ‌صورت چالشی به ‌واسطه تشویق فرد برای پیشرفت در تمرین و از بین بردن سختی تمرین متناسب با سطح مهارت بدنی و آمادگی روانی می‌تواند انگیزش فرد را برای فعالیت بدنی افزایش دهد و از این طریق از افسردگی فرد جلوگیری کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of motor Skills Training with Challenge point method on Participation Motivation in Physical activity and Depression in Elderly Men

نویسندگان [English]

  • Mehdi Ebrahimi Tavakolian 1
  • Behzad Mohammadi Orangi 2
  • Rasoul Yaali 3
  • Mojtaba Mohammadnejad 4
1 Msc Student of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, University of Tehran, Iran
2 PhD Student of Motor Learning, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Msc of Motor Behavior, Faculty of Physical Education, University of Tehran, Iran
چکیده [English]

Due to the developing trend of the elderly population, improving their psychological characteristics including Participation Motivation in Physical activity and depression is essential. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of eight weeks of motor skills training with a challenge point method on Participation Motivation in Physical activity and depression in elderly men at Hamadan. The present study was a quasi-experimental with pretest-posttest design with the control group. 28 elderly (mean = 71.09, standard deviation = 4.72) among the elderly in the city of Hamedan with an available method and based on inclusion criteria were selected and were randomly divided into experimental and control groups of 14. The measurement tools were the Benam, Badami and Moshkelati's Participation Motivation in Physical activity questionnaire of the elderly, and Beck depression questionnaire. Exercise intervention for eight weeks and three sessions per week of one hour in per session for the experimental group done. Data were analyzed using a one-way analysis of covariance in SPSS-22 software. The results showed that both variables of the experimental group including participation in physical activity and depression in post-test had significant improvement compared to the pre-test (P <0.01). According to the results of the present study, it can be concluded that physical activity as a challenge by encouraging one to progress in practice and eliminating the difficulty of training appropriate to the level of physical skill and mental fitness can increase one's motivation for physical activity and thus avoid depression.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Challenge point Exercise
  • motivation
  • physical activity
  • Depression
بنام، م.، بادامی، م.، و مشکلاتی. م. (1393). ساخت، سنجش روایی، پایایی، و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش شرکت سالمندان در فعالیت بدنی. مطالعات روانشناسی ورزشی، 7(1), 48–31.
 بهرام، م.، پوروقار، م.، و عکاشه، گ. (1393). بررسی تأثیر 8 هفته تمرین پیلاتس بر کاهش افسردگی سالمندان مرد بازنشسته کارگر. فصلنامه پرستاری سالمندان، 2(1)، 42-31.
حمیدی، ر.، گرمارودی، غ.، آزادبخت، م.، فکری زاده، ز.، تنجانی، پ.، فتحی زاده، ش.، و قیسوندی، ا. (1393). بررسی روایی و پایایی نسخه‌ی دوم پرسشنامه‌ی افسردگی بک در سالمندان ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار،22(1)، 198-189.
حمیدیان، م. (1395). تأثیر تمرینات حافظه کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی (حافظه کاری و ریتمیک) بر توجه انتخابی، توجه مداوم و حافظه کاری کودکان بیش‌فعال (پایان­نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده) دانشگاه الزهرا، تهران.
خدابخشی کولایی، آ.، حیدری، م.، و فلسفی نژاد، م. (1394). اثربخشی شعر درمانی گروهی بر افسردگی و معنا جویی سالمندان مقیم در مراکز سالمندان زن شهرستان تفرش. پرستاری سالمندان،3 (1)، 72-55.
زارعیان، ا.، و رحمتی، ف. (1393). تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی زنان مبتلابه سرطان سینه. مطالعات روانشناسی بالینی، 17(5)، 18–1.
سهرابی، م.، ذوالفقاری، پ.، مهدی زاده، ف.، آقایان، س.، قاسمیان، آ.، شریعتی، ز.، و خسروی، ا. (1387).‏ بررسی مقایسه‌ای وضعیت شناختی و افسردگی سالمندان مقیم سرای سالمندان و ساکن منازل شخصی. دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی،3(2)، 31-27.
فارسی، ع.، عشایری، ح.، و محمد زاده، س.(1393). تأثیر شش هفته تمرینات تعادلی بر برخی ویژگی‌های کینماتیکی راه رفتن در زنان سالمند. سالمند،9(4)، 327-287.
موسوی، و. (1390). روانشناسی ورزش. تهران: سمت.
نجاتی، و. (1388). بررسی وضعیت سلامت سالمندان استان قم در سال 1386. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 1(13)، 67-72.
نجاتی، و.، و ایزدی نجف‌آبادی، س. (1391). مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا و همتایان عادی. پژوهش در علوم توان‌بخشی، 8(1)، 39-28.
Alizadeh Goradel, J., Pouresmali, A., Mowlaie, M., & Sadeghi Movahed, F. (2016). The effects of transcranial direct current stimulation on obsession-compulsion, anxiety, and depression of a patient suffering from obsessive-compulsive disorder. Practice in Clinical Psychology, 4(2), 75-80.‏
Andrade, F. C. D., Wu, F., Lebrão, M. L., & Duarte, Y. A. D. O. (2016). Life expectancy without depression increases among Brazilian older adults. Revista de saude publica,6(4), 12-16.‏
Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of general psychiatry, 4(6), 561-571.
 ‏ Boyette, L. W., Lloyd, A., Boyette, J. E., Watkins, E., Furbush, L., Dunbar, S. B., & Brandon, L. J. (2002). Personal characteristics that influence exercise behavior of older adults. Journal of rehabilitation research and development, 39(1), 95-104.
Deslandes, A., Moraes, H., Ferreira, C., Veiga, H., Silveira, H., Mouta, R., & Laks, J. (2009). Exercise and mental health: many reasons to move. Neuropsychobiology, 59(4), 191-198.‏
‏ Elavsky, S., McAuley, E., Motl, R. W., Konopack, J. F., Marquez, D. X., Hu, L., & Diener, E. (2005). Physical activity enhances long-term quality of life in older adults: efficacy, esteem, and affective influences. Annals of Behavioral Medicine, 30(2), 138-145.‏
Guadagnoli, M., Morin, M. P., & Dubrowski, A. (2012). The application of the challenge point framework in medical education. Medical education, 46(5), 447-453.‏
Hafez, G., Bagchi, K., & Mahaini, R. (2000).  Caring for the elderly: a report on the status of care for the elderly in the Eastern Mediterranean Region. Eastern Mediterranean Health Journal, 6(4), 636–643.
Hernandez, R., Andrade, F. C. D., Piedra, L. M., Tabb, K. M., Xu, S., & Sarkisian, C. (2019). The impact of exercise on depressive symptoms in older Hispanic/Latino adults: results from the ‘¡ Caminemos!’. study. Aging & mental health, 23(6), 680-685.‏
Jones, E. D., & Beck-Little, R. (2002). The use of reminiscence therapy for the treatment of depression in rural-dwelling older adults. Issues in mental health nursing23(3), 279-290.
Kamijo, K., Hayashi, Y., Sakai, T., Yahiro, T., Tanaka, K., & Nishihira, Y. (2009). Acute effects of aerobic exercise on cognitive function in older adults. Journals of Gerontology: Series B64(3), 356-363.‏
Kerr, J. H., Fujiyama, H., Wilson, G. V., & Nakamori, K. (2006). The experience of a modern dance group: arousal, motivation, and self‐rated performance. Research in Dance Education7(2), 125-140.‏
King, A., Proutt, A., & Phillips, A. (2006). Comparative effects of two physical functioning and quality of life out comes in older adults. The journals of gerontology. Series A, Biological sciences and medical sciences, 137(70), 825-32.
‏Lachman, S., Boekholdt, S. M., Luben, R. N., Sharp, S. J., Brage, S., Khaw, K. T., & Wareham, N. J. (2018). Impact of physical activity on the risk of cardiovascular disease in middle-aged and older adults: EPIC Norfolk prospective population study. European journal of preventive cardiology, 25(2), 200-208.‏
MacMahon, J. R. (1990). The psychological benefits of exercise and the treatment of delinquent adolescents. Sports medicine9(6), 344-351.‏
McPhee, J. S., French, D. P., Jackson, D., Nazroo, J., Pendleton, N., & Degens, H. (2016). Physical activity in older age: perspectives for healthy ageing and frailty. Biogerontology, 17(3), 567-580.‏
Mohammadi Orangi, B., Parvinpour, Sh., & Shirini, A. (1397). The Effectiveness of Aerobic Rhythmic Exercise with Music on Selective Attention, Depression and Anxiety in Older Men. Journal of Aging Psychology, 4(1), 73–82.
Mouratidis, A., Vansteenkiste, M., Lens, W., & Sideridis, G. (2008). The motivating role of positive feedback in sport and physical education: Evidence for a motivational model. Journal of Sport and Exercise Psychology30(2), 240-268.‏
Newman, C. L., & Motta, R. W. (2007). The effects of aerobic exercise on childhood PTSD, anxiety, and depression. International journal of emergency mental health9(2), 133-158.
‏Newsom, J. T., Shaw, B. A., August, K. J., & Strath, S. J. (2018). Physical activity–related social control and social support in older adults: Cognitive and emotional pathways to physical activity. Journal of health psychology, 23(11), 1389-1404.‏
Ozmun, J. C., & Gallahue, D. L. (2016). Motor development. Adapted Physical Education and Sport E6, 375.‏
Sadeghi, K., Ahmadi, S. M., Ahmadi, S. M., Rezaei, M., Miri, J., Abdi, A., ... & Jamshidi, K. (2016). A comparative study of the efficacy of cognitive group therapy and aerobic exercise in the treatment of depression among the students. Global journal of health science, 8(10), 54171.‏
Senko, C., & Harackiewicz, J. M. (2002). Performance goals: The moderating roles of context and achievement orientation. Journal of Experimental Social Psychology38(6), 603-610.‏
Ströhle, A. (2009). Physical activity, exercise, depression and anxiety disorders. Journal of Neural Transmission, 116(6), 777–784.
Stoate, I., Wulf, G., & Lewthwaite, R. (2012). Enhanced expectancies improve movement efficiency in runners. Journal of Sports Sciences30(8), 815-823.‏
Viciana, J., Cervelló, E. M., & Ramirez-Lechuga, J. (2007). Effect of manipulating positive and negative feedback on goal orientations, perceived motivational climate, satisfaction, task choice, perception of ability, and attitude toward physical education lessons. Perceptual and motor skills105(1), 67-82.
‏Wang, S., & Blazer, D. G. (2015). Depression and cognition in the elderly. Annual review of clinical psychology11, 331-360.‏
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2014). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 6E. Human Kinetics.‏
Yu, J., Rawtaer, I., Fam, J., Jiang, M. J., Feng, L., Kua, E. H., & Mahendran, R. (2016). Sleep correlates of depression and anxiety in an elderly Asian population. Psychogeriatrics, 16(3), 191-195.
‏Zis, P., Daskalaki, A., Bountouni, I., Sykioti, P., Varrassi, G., & Paladini, A. (2017). Depression and chronic pain in the elderly: links and management challenges. Clinical interventions in aging, 14(3), 12-709.