اثربخشی تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر توجه انتخابی، افسردگی و اضطراب مردان سالمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

2 استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

به دلیل روند رو به رشد جمعیت سالمندان بهبود ویژگی‌های روان‌شناختی آنها از جمله افسردگی، اضطراب و توجه انتخابی ضروری است. در نتیجه هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر توجه انتخابی، افسردگی و اضطراب مردان سالمند شهر اردبیل بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 24 سالمند با میانگین سنی 67 سال (انحراف معیار= 59/5) به روش در دسترس و داوطلبانه از بین سالمندان شهر اردبیل بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل به‌ صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار مطالعه عبارت از پرسش‌نامههای افسردگی بک، اضطراب بک و آزمون استروپ بود. تمرین ایروبیک با موسیقی به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه یک ‌ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر سه متغیر گروه آزمایش شامل توجه انتخابی (001/0>P)، افسردگی (02/0=P) و اضطراب (001/0>P) در پس‌آزمون نسبت به پیش‌آزمون پیشرفت معناداری داشته است، اما در گروه کنترل پیشرفت معنادار نبود (05/0>P). با توجه به نتایج مطالعه حاضر می‌توان نتیجه گرفت که ورزش ایروبیک به ‌واسطه ایجاد هماهنگی و ترکیب حرکات و اجرا به‌ صورت کلی می‌تواند توجه انتخابی را بهبود بخشد. همچنین مفرح بودن و ترکیب آن با موسیقی بر کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر است.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Aerobic Rhythmic Exercises along with Music on Depression, Anxiety and Selective Attention in the Elderly Men

نویسندگان [English]

  • Behzad Mohammadi Orangi 1
  • Shahab Parvinpour 2
  • Alireza Shirini 3
1 PhD student of behavioral behavior, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of behavioral behavior, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Master of behavioral behavior, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Due to the ever growing population of the elderly, improving their psychological characteristics such as depression, anxiety and selective attention seems to be necessary. Hence, this study aimed to investigate the effectiveness of eight-week aerobic rhythmic exercise along with music on depression, anxiety and selective attention in the elderly men in Ardebil, Iran. The current research was a quasi-experimental of pretest-posttest and control group design. Selected through convenience and voluntary sampling methods were Twenty eight participants with an average age of 67 (SD=5.59) who were assigned randomly into experimental (n=12) and control (n=12) groups. Study tools included Beck's Depression, Beck's anxiety and Strop’s selective attention questionnaires. It was experimental group for whom Aerobic training along with music were presented in eight one-hour sessions, 3 sessions a week. Data were analyzed through SPSS-22 using Covariance Analyze. Results indicated that all three variables including selective attention (P<0.001), depression (P=0.02), and anxiety (P<0.001) the experimental group had a significant improvement in the post-test compared to the pre-test, although this was not the case for the control group (P>0.05). According to the findings, it can be concluded that Aerobic is expected to improve selective attention through creating harmony and combining movements and performance. Besides, the combination of Aerobic and music seems to be effective on decreasing depression and anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Aerobic training
  • music
  • Depression
  • anxiety
  • selective attention
 بریس، ن.، کمپ، ر.، و سنلگار، ر. (1383). تحلیل داده­های روانشناسی با برنامه اس­پی­اس­اس (ترجمه خ، علی­آبادی. و ع، صمدی). تهران: دوران (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2000).
بهرام، م.، پوروقار، م.، و عکاشه، گ. (1393). بررسی تأثیر 8 هفته تمرین پیلاتس بر کاهش افسردگی سالمندان مرد بازنشسته کارگر. فصلنامه پرستاری سالمندان، 1(2)، 42-31.
حسینی، س.، فهیمی، م.، و مهربان، ا. (1395). ارتباط اجرای مستمر آکوپیشن های ورزش و مطالعه با کارکردهای اجرایی در سالمندان. فصلنامه علمی-پژوهشی طب توان‌بخشی، 5(4)، 10-22.
حمیدی، ر.، گرمارودی، غ.، آزادبخت، م.، فکریزاده، ز.، تنجانی، پ.، فتحیزاده، ش.، و قیسوندی، ا. (1393). بررسی روایی و پایایی نسخه‌ی دوم پرسش‌نامه‌ی افسردگی بک در سالمندان ایرانی. مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 1(22)، 198-189.
حمیدیان، م. (1395). تأثیر تمرینات حافظه کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی (حافظه کاری و ریتمیک) بر توجه انتخابی، توجه مداوم و حافظه کاری کودکان بیش‌فعال (پایان­نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه الزهرا، تهران.
خدابخشی کولایی، آ.، حیدری، م. و فلسفینژاد، م. (1394). اثربخشی شعر درمانی گروهی بر افسردگی و معنا جویی سالمندان مقیم در مراکز سالمندان زن شهرستان تفرش. پرستاری سالمندان، 1(3)، 72-55.
زارعیان، ا. و رحمتی، ف. (1393). تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک بر اضطراب، افسردگی و کیفیت زندگی زنان مبتلابه سرطان سینه. مطالعات روانشناسی بالینی، 17(5)، 1–18.
سهرابی، م.، ذوالفقاری، پ.، مهدیزاده، ف.، آقایان،س.، قاسمیان، آ.، شریعتی، ز.، و خسروی، ا. (1387).‏ بررسی مقایسه‌ای وضعیت شناختی و افسردگی سالمندان مقیم سرای سالمندان و ساکن منازل شخصی. دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی، 3(2)، 31-27.
عابدی، احمد، کاظمی، فرشته، شوشتری، مژگان. (1393). اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود کارکردهای اجرایی و توجه کودکان با ناتوانی‌های یادگیری عصب- روان‌شناختی. ناتوانی‌های یادگیری، 4(2)، 38-54.
فارسی، ع.، عشایری، ح؛ و محمد زاده، س.(1393). تأثیر شش هفته تمرینات تعادلی بر برخی ویژگی‌های کینماتیکی راه‌ رفتن در زنان سالمند. سالمند، 9(4)، 327-287.
کاویانی، ح. و موسوی، ا. (1387). ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه اضطراب بک در طبقات سنی و جنسی جمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 66(2)،140-136.‏
 کریستینا، ر. و کورکوس، د. (1387). آموزش مهارتهای ورزشی راهنمای مربیان (ترجمه م. اقدسی). تبریز: دانشگاه تبریز. (تاریخ انتشار به زبان‌اصلی، 2001)
محمدی اورنگی، ب.، یاعلی، ر.، و شهرزاد، ن. (1396). تأثیر هشت هفته تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر تبحر حرکتی، اضطراب و افسردگی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. رفتار حرکتی، 9(30)، 57-70.
موگویی، ب،. نزاکت الحسینی، م.، و اسفرجانی، ف. (1396). تأثیر کم‌آبی خفیف بر توجه انتخابی و مداوم. مطالعات روانشناسی ورزشی، 1(19)، 18-1.
نجاتی و؛ و ایزدی نجف‌آبادی، س. (1391). مقایسه کارکردهای اجرایی کودکان اتیستیک با عملکرد بالا و همتایان عادی. پژوهش در علوم توان‌بخشی، 8(1)، 39-28.
نجاتی، و. (1388). بررسی وضعیت سلامت سالمندان استان قم در سال 1386. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، 1(13)، 67-72.
نیارمی، آ.، نجاتی و.، و حسنی، ف. (1390). تأثیر تمرینات مراقبه تمرکزی بر کارکرد توجه پایدار، انتخابی و انتقالی در زنان. اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، 3(11)، 1–18.
هنرمند، م.، صالحی، م.، و کاظمی، ن . (1396). اثربخشی موسیقی‌درمانی همراه با تن آرامی بر فشارخون و نبض سالمندان مبتلابه فشارخون. روان‌شناسی پیری، 2(4)، 303-293.
 
Ahmed, I., Banu, H., Al-Fageer, R., & Al-Suwaidi, R. (2009). Cognitive emotions: depression and anxiety in medical students and staff. Journal of critical care, 24(3), e1-e7.‏
Beck, A. T., & Steer, R. A. (1990). Manual for the Beck anxiety inventory. San Antonio, TX: Psychological Corporation.‏
Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of general psychiatry, 4(6), 561-571.‏
Brick, L. (1996). Fitness aerobics. Human Kinetics Publishers.
Elavsky, S., McAuley, E., Motl, R. W., Konopack, J. F., Marquez, D. X., Hu, L., ... & Diener, E. (2005). Physical activity enhances long-term quality of life in older adults: efficacy, esteem, and affective influences. Annals of Behavioral Medicine, 30(2), 138-145.
‏Finch, C., Garnham, A., & Salmon, J. (2001). An overview of the epidemiology of aerobics injuries. International SportMed Journal, 2(2), 1-11.
Hafez, G., Bagchi, K., & Mahaini, R. (2000).  Caring for the elderly: a report on the status of care for the elderly in the Eastern Mediterranean Region. Eastern Mediterranean Health Journal, 6(4), 636–643.
‏Jones, E. D., & Beck-Little, R. (2002). The use of reminiscence therapy for the treatment of depression in rural-dwelling older adults. Issues in mental health nursing, 23(3), 279-290.
‏Kamijo, K., Hayashi, Y., Sakai, T., Yahiro, T., Tanaka, K., & Nishihira, Y. (2009). Acute effects of aerobic exercise on cognitive function in older adults. Journals of Gerontology: Series B, 64(3), 356-363.
King, A., Proutt, A., & Phillips, A. (2006). Comparative effects of two physical functioning and quality of life out comes in older adults. The journals of gerontology. Series A, Biological sciences and medical sciences: Series A, 137(70), 825-32.
MacMahon, J. R. (1990). The psychological benefits of exercise and the treatment of delinquent adolescents. Sports medicine, 9(6), 344-351.
‏Newman, C. L., & Motta, R. W. (2007). The effects of aerobic exercise on childhood PTSD, anxiety, and depression. International journal of emergency mental health, 9(2), 133-158.
Nilsson, U. (2009). Soothing music can increase oxytocin levels during bed rest after open‐heart surgery: a randomised control trial. Journal of clinical nursing18(15), 2153-2161.‏
‏Oertel-Knöche, V., Mehler, P., Thie, C., Steinbrecher, K., Malchow, B., Tesky, V., ... & Schmitt, l. (2014). Effects of aerobic exercise on cognitive performance and individual psychopathology in depressive and schizophrenia patients. European archives of psychiatry and clinical neuroscience, 264(7), 589-604.
‏Sadeghi, K., Ahmadi, S. M., Ahmadi, S. M., Rezaei, M., Miri, J., Abdi, A., ... & Jamshidi, K. (2016). A comparative study of the efficacy of cognitive group therapy and aerobic exercise in the treatment of depression among the students. Global journal of health science, 8(10), 1-12.
‏Salmon, J. A. L., Finch, C. F., & Garnham, A. (2000). In step with aerobic dance injury prevention: A review of the literature. Deakin University, School of Health Sciences.
Ströhle, A. (2009). Physical activity, exercise, depression and anxiety disorders. Journal of Neural Transmission, 116(6), 777–784.
Stroop, J. R. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of experimental psychology, 18(6), 643.‏
Thirgery, M. and et al. (1997). Review the effects of drug therapy and relaxation education on primary hypertension. Mazandaran. Journal of Medical Sciences, 1 (16), 204-214.
Wisdom, S. N., Dyck, M. J., Piek, J. P., Hay, D., & Hallmayer, J. (2007). Can autism, language and coordination disorders be differentiated based on ability profiles? European child & adolescent psychiatry, 16(3), 178-186.