اثربخشی طرحواره‌درمانی هیجانی همراه با درمان فراشناختی بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر در سالمندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 استادیار روانشناسی، دانشکدة ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

چکیده

طبق پژوهش‌های اخیر میزان اختلال‌های اضطرابی در سالمندان بالا است و این اختلالات به‌طور معمول شناسایی یا درمان نشده‌اند. بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی طرحواره‌درمانی هیجانی همراه با درمان فراشناختی بر کاهش نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه آزمایشی با پیش­آزمون-پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش سالمندان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شهر اصفهان (بر اساس مقیاس کوتاه اضطراب فراگیر و مصاحبه بالینی) در سال 1396 بودند که تعداد 30 نفر از آنان بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. پس از کسب رضایت از شرکت‌کنندگان، گروه آزمایش در درمان گروهی طراحی ‌شده توسط پژوهشگر که شامل 12 جلسه 1 ساعته بود شرکت داده شدند. در انتهای درمان مقیاس کوتاه اضطراب فراگیر به طور مجدد به‌عنوان پس‌آزمون اجرا شد. داده‌های حاصل از تحلیل کوواریانس در نرم افزار SPSS نسخة 22 نشان داد که ترکیب طرحواره‌درمانی هیجانی و درمان باورهای فراشناختی می‌تواند به‌طور معناداری باعث کاهش نگرانی و علائم اضطراب سالمندان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شود (001/0=P). طرحواره‌درمانی هیجانی را می‌توان در ترکیب با درمان باورهای فراشناختی به‌عنوان درمانی مؤثر و کامل­تر نسبت به درمان‌های دیگر در مداخلات روان‌شناختی سالمندان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مدنظر قرار داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Emotional Schema Therapy with Metacognitive Therapy on Reducing Symptoms of Generalized Anxiety Disorder in elderly people

نویسندگان [English]

  • Ali asghar Farokhzadian 1
  • Fatemeh Rezaei 2
  • Masoud Sadeghi 2
1 PhD student of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
2 Assistant Professor of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

 According to recent studies, the rate of anxiety disorders is high but they are largely undetected and untreated. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the combination of metacognitive therapy and emotional schema therapy on Reducing Symptoms of Generalized Anxiety Disorder in elderly people. The present study was quasi-experimental with pre-test and post-test and control group. The statistic population consisted Isfahan's elderly subjects with Generalized anxiety disorder (based on Generalized anxiety disorder scale- 7 item and clinical interview [SCID]) in 2017 which 30 subject were selected based on entrance criteria and assigned randomly in two groups of experimental (15 subject) and control (15 subject). After satisfying them, the experimental group has participated in group-based treatment designed by the researcher consisting of 12 sessions of 1 hour, and finally, the GAD-7 questionnaire was distributed as a post-test and was completed by them. Data were analyzed using covariance analysis by SPSS 22. Data analysis showed that combining emotional schema and meta-cognitive therapy can significantly reduce worry and anxiety symptoms in elderly people with a generalized anxiety disorder (P=0/001). Emotional Schema Therapy can be considered in combination with metacognitive therapy as an effective and more integral treatment than other therapies in psychological interventions in elderly people with a generalized anxiety disorder.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metacognitive therapy
  • Emotional Schema Therapy
  • generalized anxiety disorder
  • elderly people
پورنامداریان، س.، بیرشک، ب.، و اصغرنژاد فرید، ع.ا. (1391). تبیین سهم باورهای فراشناختی در پیش­بینی علائم افسردگی، اضطراب و استرس در پرستاران. دانشوپژوهشدرروان‌شناسیکاربردی، 3(49)، 94-86.
خالقی، م.، محمدخانی، ش.، و حسنی، ج. (1395). اثربخشی طرحواره‌درمانی هیجانی در کاهش نگرانی و علائم و نشانه‌های اضطراب بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD): مطالعه تک آزمودنی. مجله روانشناسی بالینی، 8(30)، 57-43.
دانشمندی، س.، ایزدیخواه، ز.، کاظمی، ح.، و مهرابی، ح. ع. (1393). اثربخشی درمان طرحواره­های هیجانی بر طرحواره‌های هیجانی زنان قربانی کودک‌آزاری و غفلت. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 22(5)، 149-1481.
شفیعی سنگ­آتش، س.، رفیعی­نیا، پ.، و نجفی، م. (1391). اثربخشی درمان فراشناختی بر اضطراب و مؤلفه‌های فراشناختی مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر. مجله روانشناسی بالینی، 4(16)، 31-19.
عاشوری، ج. (1394). تأثیر فراشناخت درمانی بر اضطراب فراگیر و افسردگی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. فصلنامه پرستاری دیابت، ۳(۲)، 29-19.
فرخزادیان، ع.ا.، رضایی، ف.، و صادقی، م. (1396). نقش واسطه‌ای طرحواره‌های هیجانی در رابطه بین آسیب‌های دوران کودکی با اختلال اضطراب فراگیر. روانشناسی بالینی و شخصیت. زیر چاپ.
نائینیان، م.ر.، شعیری، م.ر.، شریفی، م.، و هادیان، م. (1390). بررسی پایایی و اعتبار مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (GAD-7). روانشناسی بالینی و شخصیت، 3(4). 50-41.
ولز، آ. (1390). راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی (ترجمه ش. محمدخانی). تهران: ورای دانش.
(تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1962)
 American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). Washington, DC: Author.
Andreescu, C., & Varon, D. (2015). New research on anxiety disorders in the elderly and an update on evidence-based treatments. Current Psychiatry Reports, 17(7), 53-65.
Butnoriene, J., Bunevicius, A., Saudargiene, A., Nemeroff, C. B., Norkus, A., Ciceniene, V., & Bunevicius, R. (2015). Metabolic syndrome, major depression, generalized anxiety disorder, and ten-year all-cause and cardiovascular mortality in middle aged and elderly patients. International Journal of Cardiology, 190, 360-366. doi:10.1016/j.ijcard.2015.04.122.
Diefenbach, G. J., Gilliam, C. M., & Tolin, D. F. (2012). Metacognitive Beliefs in Late-Life Generalized Anxiety Disorder. Journal of Experimental Psychopathology, 3(5), jep-021911.
Hofmann SG, Alpers GW, Pauli P. (2009). Phenomenology of panic and phobic disorders. In Antony, M. M, & Stein, M .B. (eds.) Oxford Handbook of Anxiety and Related Disorders (pp. 34–46). New York: Oxford University Press.
Kamali S, Gharraee B, Birashk B. The Role of Emotional Schema in Prediction of Pathological Worry in Iranian Students. Procedia Social and Behavioral Science, 84, 994-998. doi:10.1016/j.sbspro.2013.06.687.
Kessler, R. C., Keller, M. B., & Wittchen, H. U. (2001). The epidemiology of generalized anxiety disorder. Psychiatric Clinics of North America, 24(1), 19-39.
Kirmizioglu, Y., Doğan, O., Kuğu, N., & Akyüz, G. (2009). Prevalence of anxiety disorders among elderly people. International Journal of Geriatric Psychiatry: A Journal of the Psychiatry of Late Life and Allied Sciences, 24(9), 1026-1033.
Leahy RL, Tirch D, Napolitano LA. (2011). Emotion Regulation in Psychotherapy. New York: Guilford Press.
Leahy, R. L. (2002). A model of emotional schemas. Cognitive and Behavioral Practice, 9(3), 177-190.
Leahy, R. L. (2007). Emotional schemas and resistance to change in anxiety disorders. Cognitive and Behavioral Practice, 14(1), 36-45.
Newman, M. G., Zuellig, A. R., Kachin, K. E., Constantino, M. J., Przeworski, A., Erickson, T., & Cashman-McGrath, L. (2002). Preliminary reliability and validity of the Generalized Anxiety Disorder Questionnaire-IV: A revised self-report diagnostic measure of generalized anxiety disorder. Behavior Therapy, 33(2), 215-233.
Ruscio, A. M., & Borkovec, T. D. (2004). Experience and appraisal of worry among high worriers with and without generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 42(12), 1469-1482.
Sardarzadeh, S., Ali beige, N., & Ebrahimi, S. (2014). Evaluation of Emotional Schemas in Individuals with Anxiety Disorders. Journal of Social Issues & Humanities, 2(4), 25-29.
Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B., & Löwe, B. (2006). A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of Internal Medicine, 166(10), 1092-1097.
Van der Heiden, C., Muris, P., & van der Molen, H. T. (2012). Randomized controlled trial on the effectiveness of metacognitive therapy and intolerance-of-uncertainty therapy for generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 50(2), 100-109.
Varkal, M. D., Yalvac, D., Tufan, F., Turan, S., Cengiz, M., & Emul, M. (2013). Metacognitive differences between elderly and adult outpatients with generalized anxiety disorder. European Geriatric Medicine, 4(3), 150-153.
Wells, A. (2008). Metacognitive therapy: Cognition applied to regulating cognition. Behavioral and Cognitive Psychotherapy, 36(6), 651-658
Wells, A. (2013). Cognitive therapy of anxiety disorders: A practice manual and conceptual guide. John Wiley & Sons.
Wells, A. (2011). Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression. New York: Guilford press.
Wells, A., Welford, M., King, P., Papageorgiou, C., Wisely, J., & Mendel, E. (2010). A pilot randomized trial of metacognitive therapy vs applied relaxation in the treatment of adults with generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 48(5), 429-434
Wetherell, J. L., Gatz, M., & Craske, M. G. (2003). Treatment of generalized anxiety disorder in older adults. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71(1), 31-40.
Zhang, X., Norton, J., Carrière, I., Ritchie, K., Chaudieu, I., & Ancelin, M. L. (2015). Generalized anxiety in community-dwelling elderly: prevalence and clinical characteristics. Journal of Affective Disorders, 172, 24-29. doi.org/10.1016/j.jad.2014.09.036.