اثربخشی یک دوره تمرینات ورزش مغزی بر توجه مداوم مردان سالمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

2 استادیار رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

چکیده

 شناخت مسائل مربوط به سالمندی از چالش­­های پیش­روی هر اجتماعی است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر­بخشی یک دوره تمرینات مغزی بر توجه مداوم مردان سالمند بود. پژوهش حاضر نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه سالمندان مرد عضو کانون بازنشستگان شرکت نیشکر شهر شوش در سال 1397 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 مرد سالمند 60 الی80 سال بوده که بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش (میانگین سنی: 41/4±85/76) و کنترل (میانگین سنی: 24/3±/08/77) قرار گرفتند. شرکت­کنندگان آزمون عملکرد پیوسته کانرز را برای ارزیابی توجه مداوم در پیش­آزمون و پس­آزمون به طور مشابه هم انجام دادند. گروه آزمایش طی هشت هفته، هفته ­ای دو مرتبه و هر جلسه 30 دقیقه به اجرای تمرینات ورزش مغزی پرداختند. داده­ ها به وسیله آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه در سطح معناداری 05/0≥P در نرم­افزار SPSS نسخه 25 تحلیل شدند.نتایج نشان­دهندۀ وجود تفاوت معنادار بین گروه آزمایش و کنترل در تمامی مؤلفه­های توجه مداوم بود (01/0>P). با توجه به مقادیر میانگین گروه­ها مشخص شد که گروه آزمایش دارای عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل بوده است. بنابراین به مربیان و شاغلین در امر ورزش پیشنهاد می­شود برای بهبود حفظ توجه برای انجام کارها و فعالیت­ها، از این روش جدید تمرینی استفاده شود.


کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Brain Gym Exercises on Sustain Attention in Male Older Adults

نویسندگان [English]

  • Maryam Toutak 1
  • Rasool Abedanzadeh 2
  • Esmaeel Saemi 2
1 M.A. at Motor Behavior, Sport Sciences Faculty, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
2 Assistant Professor at Motor Behavior, Sport Sciences Faculty, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

Understanding of the problems of aging is a challenge to any community. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of a period of brain gym exercises on the sustain attention of male older adults. In present semi-experimental study with pre-post test with control group design. 30 male older adults available were selected among all-male elderly members of the Shush Sugar Retirement Center in the year 2018 and randomly divided into two equal groups of 15 experimental (mean age:76.85±4.41 yr) and control (mean age:77.8±3.24 yr). The whole of the participants performed Conners’ Continuous Performance Test to evaluate the sustain attention in pre-post tests. In the course of eight weeks, the experimental group and on the control group performed twice in the week and each session within 30 minutes. Data were analyzed by one-way analysis of covariance. The results indicate that there is a significant difference between the IBM SPSS version 25 software (P≥0.05). There was a significant difference between the experimental and control groups in all components of continuous attention (P<0.01). According to the mean values of the groups, the empirical group had better performance than the control group. Therefore, it suggests to educators and practitioners in the sports to apply this new method of practice to improve sustain attention to perform tasks and activities.

اسکندر­نژاد، م.، شایان­نسب، ر.، و سلطانی، ر. (1392). مقایسه­ توجه تداومی در سالمندان فعال و غیرفعال. نشریه پژوهش در رفتار حرکتی دانشگاه الزهراء(س)، 93-81.
بریس، ن.، کمپ، ر.، و سلنگار، ر. (1393). تحلیل داده­های روانشناسی با برنامه SPSS (ترجمه خ، علی­آبادی و ع، صمدی). تهران: دوران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2012)
پورمرادکهن، پ.، امیری، م.، و بخشیان، ف. (1394). اثربخشی ورزش مغزی بر تعادل ایستا و پویا در سالمندان. نشریه روانشناسی پیری، 1(3)، 211-201.
پورمرادکهن، پ.، امیری، م.، و حاتمی، ف. (1393). تأثیر تمرینات ورزش مغزی بر تعادل ایستا و پویای دختران غیر­فعال. مقاله ارائه شده در اولین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور لرستان، دلفان.
زارع، ح.، مرادی، ک.، قاضی، ش.، صفری، ن.، و لطفی، ر. (1393). مقایسه توجه انتخابی بین بیماران افسرده و وسواسی، اضطرابی و افراده عادی. نشریه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 16(3)، 69-62.
عربگل، ف.، حیاتی، م.، و حدید، م. (1383). شیوع اختلال بیش فعالی-کم توجهی در گروهی از دانشجویان. نشریه تازه­های علوم شناختی، 6 (1)، 78-73.
میرزائی، م.، و شمس­قهفرخی، م. (1386). جمعیت­شناسی سالمندان در ایران بر اساس سرشماری­های 1385-1335. مجله سالمند، 2(5)، 326-331.
 نجاتی، و.، و ایزدی نجف آبادی س. (1391). مقایسه
کارکرد­های اجرایی کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا و همتایان عادی. پژوهش در علوم توانبخشی، 8(1)، 39-28.
نریمانی، م.، رجبی، س.، ابوالقاسمی، ع.، نظری، م ع.، و زاهد، ع. (1391). ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﻧﻮروﻓﻴﺪﺑﻚ در اﺻﻼح داﻣﻨﺔ اﻣﻮاج ﻣﻐﺰی و ﻣﻴﺰان ﺗﻮﺟﺔ دانش­آموزان مبتلا به نارساخوانی. پژوهش­های روانشناسی بالینی و مشاوره، 2(1)، 24-5.
هادیانفرد، ح.، نجاریان، ب.، شکرکن، ح.، و مهرابی­زاده هنرمند، م. (1389). تهیه و ساخت فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته. مجله روانشناسی، 16، 404-388.
Ansari, D. (2008). The Brain Goes to School: Strengthening the Education-Neuroscience Connection. Education Canada, 48(4), 6-10.
Armstrong, C. L., & Cloud, B. (1998). The emergence of spatial rotation deficits in dementia and normal aging. Neuropsychology, 12(2), 208-217. doi.org/10.1037/0894-4105.12.2.208
Berardi, R., Parasuraman, J. V., & Haxby, A. (2001). Overall vigilance and sustained attention decrements in healthy aging. Experimental aging research, 27(1), 19-39. doi.org/10.1080/03610730126014
Brain Gym® International Website. (2008). Brain gym. Retrieved from: http://www.braingym.org
Brown, K. (2012). Educate your brain. Phoenix, Arizona: Balance Point Publishing. Retrieved from: http://www.centeredge.com/ArticPDF/Spring10.pdf
Bunce, D. (2001). Age differences in vigilance as a function of health-related physical fitness and task demands. Neuropsychologia, 39(8), 787-797. doi. 10.1016/S0028-3932 (01)00017-3
Cancela, J. M., Vila Suárez, M. H., Vasconcelos, J., Lima, A., & Ayán, C. (2015). Efficacy of brain gym training on the cognitive performance and fitness level of active older adults: a preliminary study. Journal of aging and physical activity, 23(4), 653-658. doi.org/10.1123/japa.2014-0044
Colcombe S, Kramer A. F. (2003). Fitness effects on the cognitive function of older adults a meta-analytic study. Psychological Science, 14(2), 125-130. doi.org/10.1111/1467-9280.t01-1-01430
Davis, A. S., & D'Amato, R. C. (Eds.). (2010). Handbook of Pediatric neuropsychology. Springer Publishing Company.
Dennison, P. E, & Dennison, G. E. (1994). Brain Gym® teacher’s edition-Revised. Ventura, CA: Edu-Kinesthetics.
Dini Mei, W, S., Kep, N. S., & Kep, M. (2017). The Effect of brain gym on cognitive function of the elderly in Surabaya. Proceeding of Surabaya International Health Conference.
Dennison, P.E. and Dennison, G.E. (1997). Brain gym: The Student guide to brain gym. Venture, CA: Edu-Kinesthetics, Inc.
Farooqui, A. A., & Farooqui, T. (Edited). (2015). Diet and Exercise in Cognitive Function and Neurological Diseases. New Jersey, Wiley Press.
Geda, Y. E., Roberts, R. O., Knopman, D. S., Christianson, T. J., Pankratz, V. S., Ivnik, R. J., ... & Rocca, W. A. (2010). Physical exercise, aging, and mild cognitive impairment: a population-based study. Archives of neurology, 67(1), 80-86. doi:10.1001/archneurol.2009.29
Harley, C., Wilkie, R. M., & Wann, J. P. (2009). Stepping over obstacles: attention demands and aging. Gait & posture, 29(3), 428-432. doi:10.1016/j.gaitpost.2008.10.063
Hamdani, N., & Yadav, R. (2017). Correlation between Walking Tests and Psychological Factors after Brain Gym Exercise in Diabetic Individuals. Indian Journal of Physiotherapy & Occupational Therapy, 11(4), 57-62. doi: 10.5958/0973-5674.2017.00120.4
Irez, B. B. (2009). Pilates exercise positively affects balance, reaction time, muscle strength, number of falls and psychological parameters in 65+ years old women. (Ph.D dissertation). Middle East Technical University, Turkey.
Khalsa, G. K., Morris, G. S. D., & Sifft, J. M. (1988). Effect of educational kinesiology on static balance of learning disabled students. Perceptual and Motor Skills, 67, 51-54. doi.org/10.2466/pms.1988.67.1.51
Kraemer, W. J., Staron, R. S., Hagerman, F. C ,.Hikida, R. S., Fry, A. C., Gordon, S. E., . . . Marx, J. O. (1998). The effects of short-term resistance training on endocrine function in men and women. European Journal of Applied Physiology and Occupational Physiology, 78(1), 69-76. doi:10.1007/s004210050389
Leclercq, M., & Zimmermann, P. (Eds.). (2004). Applied neuropsychology of attention: Theory, diagnosis and rehabilitation. United Kingdom: Psychology Press.
Moore, J. B., Mitchell, N. G., Bibeau, W. S., & Bartholomew, J. B. (2011). Effects of a 12-week resistance exercise program on physical self-perceptions in college students. Research Quarterly for Exercise and Sport, 82(2), 291-301. doi:10.1080/02701367.2011.10599757
Nugroho, A. (2014). Gerontik and geriatric nursing. Jakarta: EGC.
Nanda, B., & Manjunatha, S. (2015). Exercise and Cognitive Functions. Diet and Exercise in Cognitive Function and Neurological Diseases, 213. doi: 10.1002/9781118840634.ch19
O'Halloran, A. M., Pénard, N., Galli, A., Fan, C. W., Robertson, I. H., & Kenny, R. A. (2011). Falls and falls efficacy: the role of sustained attention in older adults. BMC Geriatrics, 11(1), 85. doi:10.1186/1471-2318-11-85
Park, D. C., Polk, T. A., Mikels, J. A., Taylor, S. F., & Marshuetz, C. (2001). Cerebral aging: integration of brain and behavioral models of cognitive function. Dialogues in Clinical Neuroscience, 3(3), 151-156.
Pérez, Laura, Concepción Padilla, Fabrice BR Parmentier, and Pilar Andrés. (2014). The effects of chronic exercise on attentional networks. PloS One, 9(7), e101478. doi:10.1371/journal.pone.0101478.
Stephenson, J. (2009). Best practice? Advice provided to teachers about the use of Brain Gym® in Australian schools. Australian Journal of Education, 53(2), 109-124. https://doi.org/10.1177/000494410905300202
Sifft, J. M., & Khalsa, G. C. K. (1991). Effect of educational kinesiology upon simple response times and choice response times. Perceptual and Motor Skills, 73, 1011-1015. doi:10.2466/pms.1991.73.3.1011
Sohlberg, M. M., & Mateer, C. A. (2017). Cognitive rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. New York: Guilford Press.
Staub, B., Doignon-Camus, N., Després, O., & Bonnefond, A. (2013). Sustained attention in the elderly: What do we know and what does it tell us about cognitive aging? Ageing Research Reviews, 12(2), 459-468. doi:10.1016/j.arr.2012.12.001
Strauss, E., Sherman, E. M., & Spreen, O. (2006). A compendium of neuropsychological tests: Administration, norms, and commentary. England: Oxford University Press.
Wang, S., & Blazer, D. G. (2015). Depression and cognition in the elderly. Annual Review of Clinical Psychology, 11, 331-360. doi:10.1146/annurev-clinpsy-032814112828