مقایسه حافظه رویدادی و معنایی از جوانی تا سالمندی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

چکیده

دو نوع حافظه درازمدت آشکار یعنی حافظه رویدادی و معنایی قابل تمایز هستند. عوامل زیادی از جمله سن می­توانند با این دو نوع حافظه ارتباط داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسی حافظه رویدادی و معنایی در گروه­های سنی مختلف بزرگسال از جوان تا سالمند انجام شد. جامعه مورد بررسی عبارت از تمامی افراد گروه­های سنی 25-20، 35-30، 45-40، 55-50 و 65-60 سال در شهر کرمان بودند که در هر گروه سنی 60 نفر به شیوه نمونه­گیری در دسترس مورد ارزیابی قرار گرفتند. افراد به آزمون­های حافظه آینده­نگر، بازشناسی چهره و اسم، و یادآوری جملات جهت بررسی حافظه رویدادی و آزمون­های یادآوری حروف جهت بررسی حافظه معنایی پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که بین حافظه رویدادی در سنین 55-50 و 65-60 در مقایسه با گروه­های سنی 25-20، 35-30 و 45-40 تفاوت معناداری وجود دارد، درحالی­که بین سنین 55-50 و 65-60 تفاوت معناداری وجود ندارد. مقایسه گروه­های سنی در حافظه معنایی نشان داد که بعد از کنترل تحصیلات تفاوت معناداری بین گروه­های مختلف سنی وجود ندارد. با توجه به یافته­های این پژوهش می­توان گفت بعد از سن 50-45 سالگی عملکرد حافظه رویدادی ضعیف می­شود ولی افزایش سن با عملکرد حافظه معنایی رابطه­ای ندارد. افت در عملکرد حافظه رویدادی می­تواند با کاهش کارآیی مغز، تفاوت­های مرتبط با سن در ظرفیت حافظه فعال، سرعت پردازش و عملکردهای بازداری قابل تبیین باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparative Study of Accidental and Semantic Memory from Youth to old Age

نویسندگان [English]

  • Parvaneh Shahidi 1
  • S. M. Hossein Mousavi Nasab 1
  • Masoud Fazilat Pour 2
1 Department of psychology, Faculty of literature and humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
2 Department of psychology, Faculty of literature and humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran
چکیده [English]

Two types of obvious long-term memory, that is, accidental and semantic memory are distinguishable. Many factors including age could be associated with these two types of memory. Present investigation aims to study  accidental and semantic memory in different adult age groups from youth to elderly. The study sample consisted of all age groups of 40- 45, 30- 35, 20- 25, 50, 55 and 60- 65 in Kerman city where 60 subjects in both groups were evaluated  using random sampling method. Individuals responded the future-oriented (futuristic) memory tests, face and name detection tests and sentence note or recalling in order to study the accidental memory and alphabet recalling  or note tests so as to study the semantic memory. Results from variance analysis revealed a significant difference between the accidental memory at age ranges 50- 55 and 60- 65 and age groups of 30- 35, 20- 25 and 40- 45 while there was not a significant difference between ages 50- 55 and 60- 65. Comparing age groups in semantic memory demonstrated that  controlling education revealed no significant difference among different age groups. According to the findings of this study, it could be said that the performance of accidental memory is weakened after the age of 45- 50 but the increase in age is not associated with the performance of semantic memory. Decline in the performance of accidental  memory could be associated with reduction in brain efficiency, age related differences  in the capacity of the active memory, processing speed and preventive performance.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Age
  • Accidental memory
  • Semantic memory
  • young age
  • old age
اعراب شیبانی، خ.، و کرمی نوری، ر. (1386). بررسی و مقایسه انواع حافظه رویدادی و معنایی در سالمندان و جوانان. روانشناسی کاربردی، 2، 215-201.
خاتونی، م،. و زهری، س. (1389). مشکلات ارتباطی سالمندان مبتلا به آلزایمر و مراقبت­کنندگان اصلی. مجله سالمندی ایران، 5 (17)، 42-36.
Brickman, A. & M., Stern, Y. (2009). Aging and memory in humans. Columbia university journal, 9(3), 62-89.
Bäckman, L., Small, B. J., & Wahlin, Å. (2001). Aging and memory: Cognitive and biological perspectives. In J. E. Birren, & K. W. Schaie (Eds.), Handbook of the psychology of aging (5th ed., pp. 349-377). San Diego CA: Academic Press.
Glisky, E. (2007). Brain Aging: Models, Methods, and Mechanisms. Boca Raton F: CRC Press.
Grady, C., & Fergus, C. (2000). Changes in memory processing with age. Current opinion neurobiology, 9(2), 224-1231.
Herlitz, A., Lovén, J., Thilers, P., & Rehnman, J. (2010). Sex differences in episodic memory: The where but not the why. In Bäckman, L., & Nyberg, L. (Eds.), Memory, aging and the brain (pp. 132-143). New York Psychology Press.
Irish, M., bunk, S., kaminga, J., hodges, J., hornberger, M., & piguet, O. (2004). Preservation of episodic memory in semantic dementia: The importance of regions beyond the medical temporal lobes. Neuropsychologia, 81(29), 50-60. 
Kramer, A. F., Bherer, L., Colcombe, S. J., Dong, W., Greenough, W. T. (2004). Environmental influences on cognitive and brain plasticity during aging. Journals of Gerontology: Biological Sciences and Medical Sciences, 59A(9), 940–957.
Levitt, T. (2006). Processing speed, attentional capacity, and age-related memory change. Experimental Aging Research, 32, 263–295.
Maguire, E. A., & Frith, C. D. (2003). Aging and memory in humans. Columbia university journal, 5(3), 18-32.
Morrone, I., & Declercq, C. (2010). Aging and inhibition processes: The case of metaphor treatment. Psychology and Aging, 25 (3), 697–701.
 
Mousavi-Nasab, S. M. H., Kormi-Nouri, R., & Nilsson, L-G. (2014). Examination of the bidirectional influences of leisure activity and memory in old people: A dissociative effect on episodic memory. British Journal of psychology, 105, 382-398.
Mousavi-Nasab, S. M. H., Kormi-Nouri, R., Sundström, A., & Nilsson, L-G. (2012). The Effects of marital status on episodic and semantic memory in healthy middle-aged and old individuals. Scandinavian Journal of Psychology, 53, 1-8.
Nilsson, L.-G. (2003). Memory function in normal aging. Acta Neurologica Scandinavica, 107, 7-13.
Nilsson, L.-G., Adolfsson, R., Bäckman, L., de Frias, C., Molander, B., & Nyberg, L. (2004). Betula: A prospective cohort study on memory, health, and aging. Aging, Neuropsychology, and Cognition. 11, 134-148.
Nilsson, L. G, Bäckman, L., Erangrund, K., Nyberg, L., Adolfsson, R., Bucht, G., ... Winblad, B. (1997). The betula prospective cohort study: memory, Health and Aging. Aging neuropsychology and cognition, 4(1), 1-32.
Oyserman, D., Coon, H. M., & Kemmelmeier, M. (2002). Rethinking individualism and collectivism: Evaluation of theoretical assumptions and meta-analysis. Psychological Bulletin, 12(1), 3-72.