اثربخشی آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر بهزیستی روانشناختی و احساس تنهایی زنان سالمند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

3 دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت­های مثبت­اندیشی بر بهزیستی روان‌شناختی و احساس تنهایی زنان سالمند شهرکرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه گواه بود.
شرکت­کنندگان این پژوهش شامل 30 زن سالمند با حداقل سن 58 سال بودند که با روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. سالمندانی که در گروه آزمایش قرار داشتند به مدت 8 جلسه­ی 90 دقیقه­ای به صورت هفته­ای دو بار تحت آموزش مهارت­های مثبت­اندیشی قرار گرفتند. ابزار جمع­آوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه­ی بهزیستی روان‌شناختی ریف فرم کوتاه و پرسش‌نامه­ی احساس تنهایی راسل بود. داده­های پژوهش به وسیله نرم افزار
SPSS و آزمون تحلیل کواریانس چند متغیرهمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش مهارت­های مثبت­اندیشی بر ارتقای بهزیستی روان‌شناختی و کاهش احساس تنهایی زنان سالمند مؤثر است. یافته­های این پژوهش ضرورت کاربرد برنامه­های آموزش مثبت­اندیشی درراستای بهبود بهزیستی روان‌شناختی و کاهش احساس تنهایی سالمندان را خاطر نشان می­سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Positive Thinking Skills on Enhancement of Psychological Well-being and Decreased of Loneliness in Elderly Women

نویسندگان [English]

  • mahvash sayadi Sarini 1
  • Seyed Mohsen Hojatkhah 2
  • Alireaz Rashidi 3
چکیده [English]

This study aimed to determine the effectiveness of positive thinking skills on psychological well-being and loneliness of elderly women in Kermanshah. The study type was Semi-experimental with pretest and posttest design with control group. The Participants of this study were 30 elderly women that were selected by available sampling method and assigned to experimental and control groups randomly. Experimental group, were trained for positive thinking for 8 sessions of 90 minutes and 2 times weekly. The data collected through short form of Psychological well-being questionnaire and of loneliness questionnaire. Research data were analyzed by SPSS software and Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). The results indicated that positive thinking skills training is effective in promotion of psychological well-being and reduced loneliness in elderly women. According to the findings of this study, the necessity to apply of positive thinking training programs in order to improve psychological well-being and reduce loneliness in elderly people is emphasized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • elderly women
  • positive thinking skills training
  • psychological well-being
  • Loneliness
بریس، ن.، کمپ، ر.، و سنلگار، ر. (1391). تحلیل داده­های روان‌شناسی با برنامه­ SPSS. (ترجمه­ خ. علی­آبادی و س. ع. صمدی) تهران: نشر دوران. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1991)
بیانی، ع. ا.، کوچکی، ع. م.، و بیانی، ع. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف. مجله روانپزشکی و روان‌شناسی بالینی ایران، 14(2)، 151-141.
خانجانی، م. (1393). ساختار عاملی و ویژگی‌های روان سنجی خرم کوتاه (18 سؤالی) مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف در دانشجویان دختر و پسر. مجله اندیشه و رفتار، 8(32)، 27-3.
خدابخش، ا.، خسروی، ز.، و شاهنگیان، ش. (1394). تأثیر روان­درمانی مثبت‌نگر بر علائم افسردگی و توانمندی‌های منش در بیماران مبتلا به سرطان. پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، 1(1)، 55-35.
درگاهی اودلو، ش. (1394). اثربخشی آموزش مبتنی بر مثبت اندیشی بر بهزیستی روان‌شناختی و کیفیت رابطه زناشویی زنان نابارور (پایان­نامه کارشناسی­ارشد چاپ نشده). دانشگاه تربیت معلم تهران.
زحمتکشان، ن.، باقرزاده، ب.، و اکابریان، ش. (1390). بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن در سالمندان شهر بوشهر. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، 1(2)، 58-53.
صرامی، م. (1394). تأثیر گروه­درمانی مثبت‌نگر بر بهزیستی روان‌شناختی فرزندان طلاق (پایان­نامه کارشناسی ارشد پایان­نامه) دانشگاه خوارزمی، تهران.
غیاثی، ا.، طباطبایی، ت.، و نصری، م. (1394). اثربخشی آموزش مثبت­اندیشی بر بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه بیرجند. اولین کنفرانس بین المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی.
قویدل، س. (1390). بررسی مهارت‌های مثبت­اندیشی در بین کتابداران کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های زیر پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (پایان­نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.
قاسم­پور، ع.، جودت، ح.، و سلیمانی، م. (1393). مقایسه بهزیستی روان‌شناختی در دانش­آموزان ورزشکار و غیر ورزشکار. مجله دانشکده پزشکی رفسنجان، 13(2)، 204-193.
میکائیلی­منیع، ف. (1389). بررسی وضعیت بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه. نشریه افق دانش، 16(4)، 72-65.
نوفرستی، ا.، روشن، ر.، و فتی، ل. (1394). اثربخشی رواندرمانی مثبت‌نگر بر شادکامی و بهزیستی روان‌شناختی افراد دارای نشانه‌های افسردگی. پژوهشنامه روان‌شناسی مثبت، 1(1)، 18-1.
مرکز آمار ایران، سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1390، Http:// www.amar.org.ir
کویلیام، س. (1386). مثبت­اندیشی و مثبت­گرایی کاربردی (ترجمه ف. براتی­سده و ا. صادقی). تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2003)
 
زنجانی­طبسی، ا. (1386). ساخت و هنجاریابی مقدماتی آزمون بهزیستی روان‌شناختی (پایان­نامه کارشناسی ارشد  روان­شناسی چاپ نشده). دانشگاه تهران.
 
De Vlaming, R., Haveman-Nies, A., Van't Veer, P., & De Groot, L. C. (2010). Evaluation design for a complex intervention program targeting loneliness in no in stitutionalized elderly Dutch people. BMC public Health, 10, 552- 569.
Efkides, A., & Moraitou, D. (Eds.) (2013). Apositive psychology perspective on Quailty of life. New York: Springer.
Fredrickcon, B. L. (2009). positivity. NewYork: Crownpu Blishers.
Ferrand, M. P. (2014). Interacting Effects of Multiple Roles on women's Health. Journal of Health and Social Behavior, 22, 216-239.
 ForsterJ. R. (1991). Facilitating positive changes in self-construction. International Journal of Personal Construct Psychology, 4, 281-292.
Gerst-Emerson, k., & Tamar, E. (2014). Loneliness among very old Mexican Americans: findings from the Hispanic established populations. Epidemiologic Studies of the Elderly, 59(1), 145-149.
Holvast, F., Burger, H., Marwijk, V., & Verhaak, M. (2015). loneliness in associated with poor prognosis in late-life depression: longitudinal analysis of the netherl and study of depression in older persons. Journal Affect Disorder, 185(1), 1-7.
Jolieng, E., Kromhout, D., Geleijnse, M., & Evik, J. (2016). loneliness and all-cause cardiovascular, and Nohcardiovascular Mortality in older men. The Zutphen Elderly Study, 24(6), 425-484.
Nilsson, G., lonnberg, I., Hedberg. P., & Ohrvike, G. (2011). Low psychological General well-Being (PGWB) is associated with deteriorated 10-year survival in men but not in women among the elderly. Archives Gerontology Geriatrics, 52(2), 167-171.
Pawelski, J., & Seligman, M. E. P. (2008). Virtues and vices in positive psychology. New York: Combridge University Press.
Peerenioom, L., Collard, R. M., & Naarding, P. (2015). The association between depression and emotionai and social loneliness in older persons and the influence of social support, cognitive functioning and personality: A cross-sectional study. Journal Affect Disorder, 182(15), 26-31.
 Rashid, T. (2008). positive psychotherapy. In S. J. Lopez (Ed). positive psychology: Exploring the best in people. Westport, CT: Greenwood publishing company.
Ryff, C. D., singer. B. H., & love, G. D. (1998). Positive health: Connection well-being with Biology. Phitosophical Transaetion of The Royal Society of London, 359,1383-1394.
Ryff, C. D., & Keyes, C. M. (1995). The structure of psychological well-being vivisected. journal of personality and social psychology, 9, 716-727.
Rashid, T., & Seligman, M. E. (2013). Positive psychotherapy. In D. wedding & R. J. Corsini (Eds.), Current Psychotherapies (PP. 461-498). Belmont, CA: cengage
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Exploration on the meaning of psychological well-being. sciences Research, 35(4), 1103-1119.
Russell, D., Peplau, L. A., & Cutrona, C. E. (1980). The revised UCLA Loneliness scale: concurrent and discriminate, Validity evidence. Journal of Personality and Social Psychologist, 39, 427-480.
Seligman, M.E. P., Ernest, R., Gillham, J., peivich, k & linkins, M. (2009). positive education: positive psychology and classrom intervention. Oxford Review of Education, 35, 293-311.
Seligman, M. E. D., steen, T. A., park, N. & Peterson, C. (2005). positive psychology progress. Journal of American psychologist, 5, 410-421.
Tsai, H. H., Tsai, Y. F., Wang, H. H., Chang, Y. C., & Chu, H. H. (2010). Videoconference program enhances social support, loneliness, and depressive status of elderly nursing home residents. Aging & Mental Health, 14(8) 947-954.
Taylor, S., & Byown, J. (1988). Positive illusions and well-being revisited: separating fact from fiction. psychological Bulletin, 116, 7-21.
Weeks, D. (1994). A review of loneliness with particular reference to old age. International Journal of Geriatric psychiatry, 5, 345-355.
Word health organization. (2009). Facts about ageing. Retrieved from who website: http: //www.who.int/ageing