اثر بخشی آموزش تاب آوری بر افزایش سلامت روان و کاهش احساس تنهایی در سالمندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روانشناسی، دانشگاه مراغه

2 گروه آموزشی علوم تربیت و روانشناسی دانشگاه فرهنگیان علامه امینی تبریز

3 درس دانشگاه فرهنگیان

10.22126/jap.2025.12230.1857

چکیده

در دنیای اﻣﺮوز اﺣﺴﺎس ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ یکی از ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻓﺮآروی ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان اﺳﺖ. اﺣﺴﺎس ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ در ﻫﻤﻪ ﮔﺮوه‌های ﺳﻨﯽ اﯾﺠﺎد ﻣﯽﺷﻮد اﻣﺎ ﺷﯿﻮع آن در ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. بنابر این پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش تاب آوری بر سلامت روان و کاهش احساس تنهایی سالمندان انجام شد. این مطالعه نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه سالمندان ساکن در سرای سالمندان مهر تبریز بود. از جامعه مذکور تعداد 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 7 جلسه تحت آموزش تاب آوری قرار گرفتند و در این مدت بر گروه گواه مداخله ای انجام نگرفت .پرسشنامه های سلامت روان گلدبرگ و هیلر و پرسشنامه احساس تنهایی راسل به عنوان ابزارهای ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفتند. جهت تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تاب آوری بر ارتقاء سلامت روان و کاهش احساس تنهایی سالمندان سرای شهرتبریز تاثیرگذار بود و در احساس تنهایی و سلامت روان دو گروه تفاوت معنی داری بدست آمد (05/0> P). بنابر یافته های پژوهش می توان از آموزش تاب آوری جهت افزایش سلامت روان و کاهش احساس تنهایی در سالمندان استفاده کرد.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Resilience Training on Increasing Mental Health and Reducing Loneliness in the Elderly

نویسندگان [English]

  • ali afshari 1
  • rasul rezayi mollajegh 2
  • aliasghar adabi 3
1 department of psychology, university of maragheh
2 university of farhangian
3 farhanfian university
چکیده [English]

In today's world, the feeling of loneliness is one of the important challenges for the elderly. The feeling of loneliness occurs in all age groups, but its prevalence is higher in old age. Therefore, the present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of resilience training on mental health and reducing loneliness in the elderly. This quasi-experimental study was conducted using a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the study included all elderly residents of Mehr Nursing Home in Tabriz. From the aforementioned population, 30 people were selected using purposive sampling and randomly assigned to two control and experimental groups. The experimental group underwent resilience training for 7 sessions, and no intervention was performed on the control group during this period. The Goldberg and Hiller Mental Health Questionnaires and the Russell Loneliness Questionnaire were used as evaluation tools. Covariance analysis was used in SPSS version 26 software to analyze the data. The results showed that resilience training was effective in promoting mental health and reducing loneliness in the elderly in Tabriz nursing homes, and a significant difference was found in loneliness and mental health in the two groups (P<0.05). According to the findings of the study, resilience training can be used to increase mental health and reduce loneliness in the elderly.


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 آبان 1404
  • تاریخ دریافت: 02 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 19 آبان 1404
  • تاریخ پذیرش: 01 آبان 1404