اثربخشی آموزش شناخت اجتماعی و تعامل بر نظریة ذهن شناختی و عاطفی سالمندان بدون مشکلات شناختی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

یکی از مداخلات روانی-اجتماعی جدیدی که با هدف رفع مشکلات شناخت اجتماعی طراحی شده است، آموزش شناخت اجتماعی و تعامل می‏باشد. تاکنون این شیوه آموزشی برای ارتقای شناخت اجتماعی سالمندان بدون مشکلات شناختی بکار گرفته نشده است. لذا، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناخت اجتماعی و تعامل بر ارتقای نظریة ذهن شناختی و عاطفی در سالمندان بدون مشکلات شناختی بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و دوره پیگیری بعد از 4 هفته‏ بود. جامعه آماری شامل سالمندان ۶۵ تا ۷۵ سال و بدون مشکلات شناختی شهر تهران بود تعداد 46 سالمند براساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب، و به‏طور تصادفی در دو گروه آزمایش (۲۲ نفر) و گواه (24 نفر) گمارش شدند. گروه آزمایش در مدت دو ماه و برای ۲۰ جلسة 60 دقیقه‏ای آموزش دیدند. در این پژوهش از آزمون ارزیابی شناختی مونترال و آزمون نظریة ذهن شناختی و عاطفی یونی استفاده شد. داده‏ها با شیوة تحلیل کوواریانس تک متغیری و استفاده از نرم‏افزار SPSS نسخة 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش شناخت اجتماعی و تعامل توانسته است نمرات نظریة ذهن شناختی و عاطفی گروه آزمایش را در مرحلة پس‏آزمون و پیگیری به شکل معناداری افزایش دهد (حداقل در سطح 01/0P<). براساس یافته‏های این پژوهش، می‏توان از آموزش شناخت اجتماعی و تعامل به‏عنوان یک روش مؤثر در جهت کاهش مشکلات شناخت اجتماعی سالمندان و بهبود روابط اجتماعی آنان استفاده نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Social Cognition and Interaction Training on Cognitive and Affective Theory of Mind in Cognitively Healthy Older Adults

نویسندگان [English]

  • Susan Alizadeh fard
  • Tahereh Dodel
Dept. of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the new psychosocial interventions designed to address social cognitive deficits is Social Cognition and Interaction Training (SCIT). To date, this educational approach has not been applied to improve social cognition in older adults without cognitive impairments. Therefore, the aim of this study was to evaluate the effectiveness of SCIT in enhancing cognitive and affective theory of mind in older adults without cognitive impairments. The research employed a quasi-experimental design with pretest, posttest, and a four-week follow-up. The statistical population consisted of cognitively healthy individuals aged 65 to 75 years in Tehran. A total of 46 participants were selected based on inclusion criteria and randomly assigned to an experimental group (22 participants) and a control group (24 participants). The experimental group received training over two months, consisting of 20 sessions, each lasting 60 minutes. This study utilized the Montreal Cognitive Assessment and the Yoni task for cognitive and affective theory of mind. Data were analyzed using univariate analysis of covariance (ANCOVA) with SPSS version 23. The results indicated that SCIT significantly improved both cognitive and affective theory of mind scores in the experimental group during posttest and follow-up phases (p<0.01). Based on these findings, SCIT can be considered an effective method for reducing social cognitive challenges in older adults and improving their social interactions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive theory of mind
  • affective theory of mind
  • social cognition and interaction training
  • older adults