مدل تبیینی کفایت اجتماعی سالمندان؛ نقش نظریه ذهن با میانجیگری مهارتهای زندگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

2 استاد گروه آموزشی روان شناسی عمومی دانشگاه محقق اردبیل، ادبیل، ایران

10.22126/jap.2024.9827.1744

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تبیین کفایت اجتماعی در سالمندان بر اساس نظریه ذهن با میانجی گری مهارت‌های زندگی صورت پذیرفت. روش تحقیق به کار برده شده در این پژوهش، همبستگی از نوع نوع معادلات ساختاری بود. ابزارهای اندازه‌گیری استفاده شده در این پژوهش شامل سه پرسشنامه کفایت اجتماعی فلنر (1990)، پرسشنامه نظریه ذهن قمرانی و همکاران (۱۳۸۵) و همنیطور پرسشنامه مهارت‌های زندگی یحیی یاراحمدی (1386) می‌باشد.در پژوهش حاضر نمونه آماری بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای به دست آمد. روش‌های آماری به کار گرفته شده در این پژوهش علاوه بر آمار توصیفی نمونه آماری، شامل آزمون‌های K-S، ماتریس همبستگی و مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. همچنین نرم‌افزارهای به کار گرفته شده برای تحلیل داده ها و ترسیم مدل مورد نیاز نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 و ورژن 8.8 نرم افزار لیزرل بوده است. نتایج حاصل از یافته‌های این پژوهش بیانگر این است که که بین نظریه ذهن با کفایت اجتماعی و مهارت‌های زندگی رابطه مستقیم وجود دارد و همینطور بین نظریه ذهن با کفایت اجتماعی نیز شاهد وجود یک رابطه مستقیم هستیم. همچنین در ادامه نتایج نشان داد که مهارت‌های زندگی در رابطه میان نظریه ذهن و کفایت اجتماعی رابطه غیرمستقیم دارد؛ بنابراین در نهایت نتیجه حاصل از تمام یافته های این پژوهش چنین است که مهارت‌های زندگی در رابطه میان نظریه ذهن و کفایت اجتماعی سالمندان نقش میانجی‌گری ایفا می‌کند.

موضوعات


عنوان مقاله [English]

explanatory model of social adequacy in the elderly; The role of theory of mind in mediating life skills

نویسندگان [English]

  • mona mohammadi 1
  • akbar atadokht 2
1 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
2 Professor of the Department of General Psychology University Mohaghegh Ardabil, Ardabil, Iran
چکیده [English]

The present research was conducted with the aim of explaining social adequacy in the elderly based on the theory of mind with the mediation of life skills. The research method used in in this research was correlation of structural equations. The measurement tools used in this research include the three social adequacy questionnaires of Flenner (1990), Qumrani et al.'s Theory of Mind Questionnaire (2008) and Yahya Yar Ahmadi's Life Skills Questionnaire (2009). In this study, Morgan's table and multi-stage cluster sampling method were used to obtain a statistical sample. In addition to the descriptive statistics of the statistical sample, the statistical methods used in this research included K-S tests, correlation matrix, and structural equation modeling. also To analyze the data and draw the model required for the research we used two softwares which were SPSS version twenty three (23) and Lisrel software version 8.8 . The results of this research show that there is a direct relationship between theory of mind and social competence and life skills , and we also see a direct relationship between theory of mind and social competence. Also the results showed that life skills have an indirect relationship between theory of mind and social competence. Another result of this research was that there is a positive and significant relationship between life skills and social adequacy.Therefore the result of all the findings of this research is that life skills play a mediating role in the relationship between theory of mind and social competence of the elderly.


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 19 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 11 تیر 1403
  • تاریخ پذیرش: 08 تیر 1403