اثربخشی مربیگری راه‌حل محور بر خردمندی و تاب‌آوری زنان سالمند و میانسال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

10.22126/jap.2023.8966.1692

چکیده

پایان هر دوره از زندگی و شروع دوره جدیدی از آن مشکلات روان‌شناختی متعددی را ایجاد می‌کند. یکپارچگی در مقابل ناامیدی یکی از بحران‌های اساسی سالمندان و افراد در آستانه سالمندی است که با افزایش خردمندی و تاب‌آوری قابل حل می‌شود. بنابراین انجام این مداخله با هدف بهبود خردمندی و تاب‌آوری ضروری به نظر می‌رسد. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مربیگری راه‌حل محور بر خردمندی و تاب‌آوری زنان سالمند و میانسال انجام شد. روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مراجعان زن سالمند و میانسال مراکز بهزیستی و مراکز مشاوره استان اصفهان در پاییز 1401 بود. نمونه شامل 32 زن سالمند با میانگین سنی 8/61 سال در گروه آزمایش و1/62 در گروه کنترل بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه خردمندی آردلت، و پرسش‌نامه تاب‌آوری کانور و دیویدسون بود. شرکت‌کنندگان در گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه‌ای مداخله مربیگری راه‌حل محور دریافت کردند و گروه کنترل در این زمان هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مداخله مربیگری راه‌حل محور باعث افزایش خردمندی و تاب‌آوری می‌شود )05/0(p<. بر اساس نتایج توصیه می‌شود مشاوران و روان‌شناسان از مداخله مربیگری راه‌حل محور در جهت افزایش تاب‌آوری و خردمندی زنان سالمند و میانسال در کنار سایر روش‌ها بهره بگیرند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Solution-focused Coaching on Wisdom and Resilience in Elderly and Middle-Aged Women

نویسندگان [English]

  • Soudabe Kamali Shervedani
  • Azam Naghavi
Dept. of Counseling, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, I. R. Iran
چکیده [English]

The end of each period of life and the beginning of a new period of it brings many challenges. Integrity against despair is one of the basic crises of the elderly and people on the threshold of old age, which can be solved by increasing wisdom and resilience. Therefore, it seems necessary to carry out some interventions with the aim of improving wisdom and resilience. The present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of solution-focused coaching (SFC) on the wisdom and resilience of elderly and middle-aged women. This was a quasi-experimental study with pretest-posttest design and a control group. The statistical population of the research included all elderly and middle-aged women clients of welfare centers and counseling centers in Isfahan, Iran in the fall of 2022. The sample consisted of 32 elderly and middle-aged women with an average age of 61.8 years in the experimental group and 62.1 in the control group, selected based on convenience sampling method and inclusion and exclusion criteria, and were randomly assigned to two experimental and control groups. The research measures were Ardelt’s Wisdom Questionnaire as well as Connor-Davidson Resilience Questionnaire. Participants in the experimental group underwent eight 60-minute sessions of SFC, and the control group did not receive any intervention in the same time. Data were analyzed using univariate analysis of covariance (ANCOVA) in SPSS-22 software. The results revealed that SFC increases wisdom and resilience of elderly and middle-aged women (P<0.05). Based on the results, it is recommended that counselors and psychologists take advantages of SFC in order to increase the resilience and wisdom of elderly and middle-aged women along with other methods.    

کلیدواژه‌ها [English]

  • Solution-focused Coaching
  • Wisdom
  • Resilience
  • Middle age
  • Elderly

 

References

Ahmadi, Z., Bezazian, S., Tajri, B., & Rajab, A. (2022). Comparison of the effectiveness of laughter therapy and group solution-oriented therapy on life expectancy, search for meaning, self-compassion and blood sugar reduction in elderly patients with type 2 diabetes. Community Health8(2), 209-220. https://journals.sbmu.ac.ir/ch/index.php/ch/article/view/28498 [Persian]

Ardell, A. J., & Prikhodko, S. V. (2003). Coarsening of γ′ in Ni–Al alloys aged under uniaxial compression: II. Diffusion under stress and retardation of coarsening kinetics. Acta Materialia51(17), 5013-5019. https://doi.org/10.1016/S1359-6454(03)00327-6

Ardelt, M. (2003). Empirical assessment of a three-dimensional wisdom scale. Research on Aging25(3), 275-324. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0164027503025003004

Baldwin, P., King, G., Evans, J., McDougall, S., Tucker, M. A., & Servais, M. (2013). Solution-focused coaching in pediatric rehabilitation: an integrated model for practice. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics33(4), 467-483.‏ https://doi.org/10.3109/01942638.2013.784718 

Bijaeyeh, J. S. A., Majdi, M. A., Ghamari, M., & Aghdam, G. F. (2021). The Effectiveness of the self-compassion training on life satisfaction and resilience in the elderly women. Aging Psychology7(1). [Persian] https://journals.razi.ac.ir/article_1732_aa172b4656f2cfe436ec576321091d83.pdf

Cavallo, C., Sacchi, G., & Carfora, V. (2020). Resilience effects in food consumption behaviour at the time of Covid-19: Perspectives from Italy. Heliyon6(12), Article e05676.‏ https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05676

Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and Anxiety18(2), 76-82. https://doi.org/10.1002/da.10113‏

Corcoran, J., & Pillai, V. (2009). A review of the research on solution-focused therapy. British Journal of Social Work39(2), 234-242.‏ https://doi.org/10.1093/bjsw/bcm098

De Shazer, S., Berg, I. K., Lipchik, E. V. E., Nunnally, E., Molnar, A., Gingerich, W., & Weiner‐Davis, M. (1986). Brief therapy: Focused solution development. Family Process25(2), 207-221.‏ https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1986.00207.x

De Shazer, S., Dolan, Y., Korman, H., Trepper, T., McCollum, E., & Berg, I. K. (2021). More than miracles: The State of the art of solution-focused brief therapy. Routledge, 3, 131-142.‏ https://doi.org/10.1111/j.1467-6427.2008.00419_4.x

Fletcher, S. K. (2004). Religion and life meaning: Differentiating between religious beliefs and religious community in constructing life meaning. Journal of Aging Studies18(2), 171-185.‏ https://doi.org/10.1016/j.jaging.2004.01.005

Fofana, N. K., Latif, F., Sarfraz, S., Bashir, M. F., & Komal, B. (2020). Fear and agony of the pandemic leading to stress and mental illness: an emerging crisis in the novel coronavirus (COVID-19) outbreak. Psychiatry Research29)1(, 113-230. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113230

Fu, X., Sun, N., Xu, F., Li, J., Tang, Q., He, J., ... & Sun, C. (2018). Influencing factors of inequity in health services utilization among the elderly in China. International Journal for Equity in Health17, 1-10. https://doi.org/10.1186/s12939-018-0861-6

Glück, J., Weststrate, N. M., & Scherpf, A. (2022). Looking beyond linear: A closer examination of the relationship between wisdom and wellbeing. Journal of Happiness Studies23(7), 3285-3313. https://doi.org/10.1007/s10902-022-00540-3

Grant, A. M. (2006). A personal perspective on professional coaching and the development of coaching psychology. International Coaching Psychology Review1(1), 12-22. http://phd.meghan-smith.com/wp-content/uploads/2016/01/1-Strengths-coaching.pdf#page=14‏

Kourayem, M. A., & Mahmoodinia, S. (2021). The Quality of Life in the Elderly: The Role of Resiliency and Mindfulness. Aging       Psychology7(2), 167-179. https://jap.razi.ac.ir/m/article_1810_c61ad4006443c836f3b0c96b4006663d.pdf?lang=en [Persian]

Manyena, S. B. (2006). The concept of resilience revisited. Disasters30(4), 434-450.‏ https://doi.org/10.1111/j.0361-3666.2006.00331.x

Moradi, SH., & GHodrati Mirkhoshi, M. (2020). Comparing the Role of Hope and Resilience in Predicting life Satisfaction in Older Adults. Journal of Gerontology (JOGE), 5(1), 71-81. https://sid.ir/paper/383415/en [Persian]

O’Connell, B., & Palmer, S. (2018). Solution-focused coaching. Handbook of Coaching Psychology (pp. 270-281). Routledge.‏ https://www.taylorfrancis.com/chapters/edit/10.4324/9781315758510-11/cognitive-behavioural-coaching-stephen-palmer-kasia-szymanska

Rabiei, L., Mostafavi, F., Masoudi, R., & Hassanzadeh, A. (2013). The effect of family-based intervention on empowerment of the elders. Journal of education and health promotion2(1), 24.‏ https://www.jehp.net/article.asp?issn=2277-9531;year=2013;volume=2;issue=1;spage=24;epage=24;aulast=Rabiei [Persian]

Rahimian Boogar, E., & Asgharnejad Farid, A. A. (2008). The Relationship between psychological hardiness also ego-resiliency and mental health in adolescent and adult survivors of Bam earthquake. Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology, 14(1), 62-70. http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-416-fa.html [Persian] 

Samakoush, A. N., & Yousefi, N. (2022). The Effectiveness of acceptance and commitment therapy on death anxiety, happiness and resilience in the elderly. Aging Psychology8(2), 149-161. [Persian] https://jap.razi.ac.ir/article_2221_75c155afd524059fc0718ba3d373a256.pdf?lang=en

Samani, S., Jokar, B., & Sahragard, N. (2007). Effects of resilience on mental health and life satisfaction. Iranian Journal of psychiatry and clinical psychology13(3), 290-295.‏ http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-275-en.html [Persian]

Schwellnus, H., King, G., Baldwin, P., Keenan, S., & Hartman, L. R. (2020). A solution-focused coaching intervention with children and youth with cerebral palsy to achieve participation-oriented goals. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics40(4), 423-440.‏ https://doi.org/10.1080/01942638.2020.1711841

Seligman, M. E., & Pawelski, J. O. (2003). Positive psychology: FAQS. Psychological Inquiry, 2(2003), 159-163.‏ https://www.jstor.org/stable/1449825

Sepehrian azar, F., & Sattari, F. (2016). Investigate the Canonical relationship between Dimension of wisdom and identity styles. The Journal of New Thoughts on Education12(2), 95-114. https://doi.10.22051/jontoe.2016.2392 [Persian]

Sternberg, R., & Jordan, J. (Eds.). (2005). A handbook of wisdom: Psychological perspectives. Cambridge University Press.‏ https://books.google.com/books/publisher/content?id

Wang, M. C. (1997). Next steps in inner-city education: Focusing on resilience development and learning success. Education and Urban Society29(3), 255-276.‏ https://doi.org/10.1177/0013124597029003002

Webster, J. D., Westerhof, G. J., & Bohlmeijer, E. T. (2014). Wisdom and mental health across the lifespan. Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences69(2), 209-218.‏ https://doi.org/10.1093/geronb/gbs121

White, B., Driver, S., & Warren, A. M. (2010). Resilience and indicators of adjustment during rehabilitation from a spinal cord injury. Rehabilitation Psychology55(1), 23-32.‏ https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0018451

Wong, L. H., Chan, F. W., Wong, F. Y., Wong, E. L., Huen, K. F., Yeoh, E. K., & Fok, T. F. (2010). Transition care for adolescents and families with chronic illnesses. Journal of Adolescent Health47(6), 540-546.‏ https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.04.002

Wood, S. K., & Bhatnagar, S. (2015). Resilience to the effects of social stress: Evidence from clinical and preclinical studies on the role of coping strategies. Neurobiology of stress1, 164-173.‏ https://doi.org/10.1016/j.ynstr.2014.11.002

احمدی، ز.، بزازیان، س.، تاجری، ب.، و رجب، ا. (1400). مقایسه اثربخشی خنده درمانی و درمان راه حل محور گروهی بر امید به زندگی، معناجویی، شفقت به خود و کاهش قند خون بیماران سالمند مبتلا به دیابت نوع دو. سلامت اجتماعی، 8(2)، 220-205
 اسدی بیجائیه، ج. س.، امیری مجد، م.، قمری، م.، و فتحی اقدم، ق. (1400). اثربخشیآموزش شفقت به خود بر رضایت از زندگی و تابآوری زنان سالمند. روانشناسی پیری، 7(1)، 67-55
ربیعی، ل.، مصطفوی، ف.، مسعودی، ر.، و  حسن زاده، ا. (1391). بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر توانمند سازی سالمندان بر اساس الگوی خانواده محور. تحقیقات نظام سلامت 8(2)، 313-301
رحیمیان بوگر، ا.، و اصغرنژاد فرید، ع. (۱۳۸۷). رابطه سرسختی روان شناختی و خودتاب آوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازمانده زلزله شهرستان بم. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(1)، 62-70.
سامانی، س.، جوکار، ب.، و صحراگرد، ن. (1386). تأثیر تاب آوری بر ذهن آگاهی و رضایت از زندگی. روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 8(2)، 295-290
سپهریان آذر، ف.، ستاری، ر. (1395). بررسی رابطه ی کانونی ابعاد خرد و سبک های هویت. اندیشه های نوین تربیتی، 12(2) ، 114-95
عندلیب کرایم، م.، و محمودی نیا، س. (1400). کیفیت زندگی در سالمندان: نقش تاب آوری و ذهن آگاهی. 7(2)، 179-167
مرادی، ش.، و قدرتی میرکوهی، م. (1399). مقایسه نقش امید و تاب آوری در پیش بینی رضایت از زندگی سالمندان. سالمند شناسی، 5(1 )، 88-71.
نصیرنیا سماکوش، ع. ر.، و یوسفی، ن. (1401). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب مرگ، شادکامی و تاب‌آوری سالمندان. روانشناسی پیری، 8(2)، 161-149.