سالمندی شناختی بهنجار: تغییرات شناختی مرتبط با سن در سالمندان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه روانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران

چکیده

به نظر می­رسد تغییرات شناختی وابسته به سن در دوران سالمندی گریزناپذیر هستند، با این حال اثرپذیری این تغییرات از متغیرهایی نظیر تحصیلات، هوش سیّال و مؤلفه ­های فرهنگی، فهم دقیق آن را با چالش مواجه ساخته است و یک تصویر روشن از تغییرات شناختی بهنجار مرتبط با سن بدست نیامده است. از این رو هدف از پژوهش حاضر آن است که با کنترل متغیرهای یادشده، به بررسی تغییرات تحولی مؤلفه­ های شناخت (شامل حافظة کوتاه مدت و کاری، بازداری و بروزرسانی، کارکردهای اجرایی، مهارت­های دیداری فضایی) از حدود 60 سالگی به بعد بپردازد. روش این مطالعه علّی مقایسه­ای بود. جامعه پژوهش شامل افراد 55 سال به بالای شهر تهران بوده است که از این جامعه نمونه­ای به حجم 201 نفر (48 نفر 55 تا 60 ساله؛ 47 نفر 60 تا 65 ساله؛ 52 نفر 65 تا 70 ساله و 54 نفر بالاتر از 70 سال) به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. تمام اعضای گروه نمونه دارای تحصیلات دیپلم به بالا بوده­اند و در خرده­مقیاس سری­ها از آزمون هوش کتل، عملکرد به طور تقریبی مشابهی داشته ­اند. از تکالیف فراخنای مستقیم و معکوس اعداد، حافظه دیداری کیم­کارآد، استروپ، نگه­داشتن رد، دسته ­بندی کارت­ های ویسکانسین و همچنین تکالیف ادراک فضایی و روابط و فعالیت­های اجتماعی محقق ساخته به منظور جمع­آوری داده­ها استفاده شده است. نتایج نشان داده است گروه ­های سنی از دوره سالمندی به بعد (60-65 با 65-70 و 65-70 با بالاتر از 70 ) در همه تکالیف شناختی یاد شده تفاوت معنادار با یکدیگر داشته­ اند، به این معنا که از حدود 60 سالگی به بعد در متغیرهای مورد اندازه­ گیری کاهش شناختی مرتبط با سن اتفاق می­افتد به­گونه­ای که به موازات بالا رفتن سن، عملکرد شناختی در تمام تکالیف شناختی یاد شده ضعیف­تر خواهد شد. بر اساس یافته ­های این مطالعه یک تصویر روشن از روند تحول مکانیسم ­های شناختی پایه در سالمندان بدست آمده است و بر اساس نتایج آن می­توان یک بسته آموزشی توانبخشی شناختی تهیه و پیشنهاد نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Normal Cognitive Aging: Age Related Cognitive Changes in Elderly

نویسنده [English]

  • Rouhollah Shahabi
Department of Psychology, Institute of Humanities and cultural Studies, Tehran, Iran
چکیده [English]

Age-related cognitive changes are inevitable in old ages, but the influence of variables such as education, fluid intelligence, and social components challenge the exact understanding of these changes and no clear picture on normal cognitive changes relative to age could be made. Therefore, the present study aimed to investigate developmental changes in cognitive components (including STM, WM, inhibition, updating, executive performance, and visual-spatial skills) by controlling the mentioned variables after age 60. Samples included people over 55 living in Tehran among whom 201 participants were selected using a purposive sampling method (48 samples aging 55 to 60, 47 samples aging 60 to 65, 52 samples aging 65 to 70, and 54 over 70). All participants finished high school and showed equal operation in intelligence and social participation tests. Forward Digit Span, Backward Digit Span, Kim Karad visual memory test, Stroop, Wisconsin sorting Cards, spatial orientation tasks, and a researcher-developed questionnaire on social activity and relationships were used to collect data. Results showed meaningful differences in all cognitive tasks among elderly groups (60-65, 65-70, and over). Results reported that, after 60, the given cognitive variables decreased in accordance with age, so that as the age increased cognitive performance decreased in all cognitive tasks of the elderly. Based on these results, a clear image was taken about normal changes of cognition in aging and a cognitive rehabilitation package for older people is suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • normal aging
  • cognitive decline
  • working memory
  • executive function
  • spatial orientation
ابراهیمی، م.، میرزاعلی، پ.، و آوندی، س. م. (1395). اثر هشت هفته تمرین مقاومتی بر سطوح BDNF و عملکرد حافظه زنان میانسال مبتلا به سندرم متابولیک. فیزیولوژی ورزش و فعالیت بدنی، 15، 1324-1313.
امین­زاده، ا.، و حسن­آبادی، ح. (1389). نارسایی­های شناختی زیربنایی در ناتوانی ریاضی. روان­شناسی تحولی:روان­شناسان ایرانی، 6(23)، 200-187.
انجمن روانپزشکی آمریکا (1393). راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی (DSM-5) (ترجمه ف. رضاعی.، ع. فخرایی.، آ. فرمند.، ع. نیلوفری.، ژ. هاشمی آذر.، و ف. شاملو. تهران: ارجمند. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، 2013)
تاباکنیک، ب. جی.، و فیدل، ل. اس. (1395). کاربرد آمار چندمتغیری (ترجمه ب. ایزانلو.، و. فرزاد.، ح. ر. حسن­آبادی.، خ. ابوالمعالی و م. حبیبی عسگرآباد). تهران: رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2013)
عابدی، م.، صادقی، ا.، و ربیعی، م. (1386). انطباق و هنجاریابی آزمون هوش کودکان وکسلر (ویرایش چهارم). اصفهان: نوشته.
Abedi, M., Sadeghi, A., & Rabiei, M. (2010). Adaptation and Standardization of the Wechsler Children’s Intelligence Test. Isfahan, Neveshteh. [Persian]
Alloway, T. P., (2006). How does working memory work in the classroom? Educational Research and Reviews, 1(4), 134-139.
Alloway, T. P., Gathercole, S. E.,Willis, C., & Adams, A. M. (2004). A structural analysis of working memory and related cognitive skills in young children. Journal of Experimental Child Psychology, 87, 85−106.
American Psychiatric Association (2014). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5 the Edition: DSM 5. (Translated by F. Rezaei., A. Fakhraei., A. Farmand., A. Niloufari., J. Hashemiazar., & f. Shamlou). Tehran, Arjmand. [Persian]
Aminzadeh, A., & Hasanabadi, H. (2010). Cognitive Deficits Underlying Math Disability. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 6(23), 187-200. [Persian]
Anum, A. (2006). Predicting performance on fluid intelligence from speed of processing, working memory, and controlled attention. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for degree of Doctor of Philosophy. Department of Psychology. Brock University.
Axelrod, B., Woodard, J. & Henry, R. (1992) Analysis of an abbreviated form of the Wisconsin Card Sorting Test. The Clinical Neuropsychologist, 6, 27-31.
Bopp, K., & Verhaeghen, P. (2005). Aging and verbal memory span: a meta-analysis. The Journals of Gerontology: Series B Psychological Sciences and Social Sciences, 60(5), 223-233.
Braver, T., & West, R. (2008). Working memory, executive control and aging. In: Craik, F, I, M & Salthous, T, A. (Eds.). The Handbook of Aging and Cognition. New York, Psychological Press, Taylor & Francis Group.
Brydges, C. R., Reid, C. L., Fox, A. M., Anderson, M. (2012). A unitary executive function predicts intelligence in children. Intelligence, 40(5), 458-469.
Chuderski, A., Taraday, M., Necka, E., & Smolen, T. (2012). Storage capacity explains fluid intelligence but executive control does not. Intelligence, 40, 259-278.
Collaghan, E., Holland, C., & Kessler, K. (2017). Age related changes in the ability to switch between temporal and spatial attention. Frontiers in Aging Neuroscience, 9(28), 1-17.
Cowan, N. (2001). The magical number 4 in short-term memory: A reconsideration of mental storage capacity. Behavioral and Brain Sciences, 24, 97–185.
Craik, F. I. M., & Byrd, M. (1982). Aging and cognitive deficits: The role of attentional resources. In: Craik, F. I. M. & Trehub, S. E., (Eds.). Aging and Cognitive Processes. New York, NY: Plenum Press.
Crawford, J. R., Bryan, J., Luszcz, M. A., Obonsawin, M. C., & Stewart, L. (2000). Executive decline hypothesis of cognitive aging: do executive deficits qualify as differential deficits and do they mediate age-related memory decline? Aging, Neuropsychology, and Cognition, 7, 9–31.
Davidson, D. J., Zacks, R. T. & Williams, S. S. (2003). Stroop interference, practice and aging. Neuropsychology, Development, and Cognition, 10(2), 85-98.
Deary, I., Corley, J., Gow, A. J., Harris, S. E., Houlihan, M. H., Marioni, R. E., … Starr, J. M. (2009). Age associated cognitive decline. British Medical Bulletin, 92, 135-152.
Ebrahimi, M., Mirzaali, P., & Avandi, S. M. (2016). Effects of 8 weeks resistance training on scrum BDNF level and memory performance in middle aged women with metabolic syndrome. Sport and Exercise Physiology, 15(1), 1313-1324. [Persian]
Engle de Abreu, P. M. J., Conway, A. R. A., Gathercole, S. E. (2010). Working memory and fluid intelligence in young children. Intelligence, 38, 552-561.
Engle, R. W., & Kane, M. J. (2004). Executive attention, working memory capacity, and a two-factor theory of cognitive control. In B. Ross (Ed.). The Psychology of learning and motivation (pp. 145–199). New York, NY: Elsevier.
Gathercole, S. E., Pickering, S. J., Ambridge, B., & Wearing, H. (2004). The structure of working memory from 4 to 15 years of age. Developmental Psychology, 40(2), 177−190.
Glisky, E. (2007). Brain Aging: Models, Methods, and Mechanisms. Boca Raton, Taylor & Francis.
Goldman-Rakic, P. (1995). Cellular basis of working memory. Neuron, 14, 477– 485.
Halder, S. (2016). Memory, verbal fluency, and response inhibition in normal aging. Journal of Geriatric Mental Health, 3(2), 145-149.
Hasher, L., Stoltzfus, E. R., Zacks, R. T., & Rypma, B. (1991). Age and inhibition. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 17, 163–169.
Holtfreter, K., Reisig, M., Turanovic, J. J. (2017). Depression and Infrequent Participation in Social Activities among Older Adults: The Moderating Role of High-Quality Familial Ties. Aging and Mental Health21(4), 379-388.
Kensinger, E. A. (2007). Negative Emotion Enhances Memory Accuracy. Behavioral and Neuroimaging Evidence. Current Directions in Psychological Science, 16, 213-218.
Levy, B. (1996). Improving memory in old age through implicit self-stereotyping. Journal of Personality and Social Psychology, 71, 1092- 1107.
Levy, B., & Langer, E. (1994). Aging free from negative stereotypes: Successful memory in China and among the American deaf. Journal of Personality and Social Psychology, 66, 989-997.
Little, D. M., & Hartley, A. A. (2000). Further evidence that negative priming in the Stroop color word task is equivalent in older and younger adults. Psychology and Aging, 15, 9-17.
Martínez, K., Burgaleta, M., Román, F. J., Escorial, S., Shih, P. C., Quiroga, M. Á., & Colom, R. (2011). Can fluid intelligence be reduced to simple short term storage? Intelligence, 39, 473-480.
Mejia, S., Pineda, D., Alvarez, L. & Ardila, A. (1998) Individual differences in memory and executive function abilities during normal aging. International Journal of Neuroscience, 95, 271-284.
Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzkik, A. H., Howerter, A., & Wager, T. D. (2000). The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex “frontal lobe” tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology, 41, 49–100.
Park, D. C., Lautenschlager, G., Hedden, T., Davidson, N. S., Smith, A. D., & Smith, P. K. (2002). Models of visuospatial and verbal memory across the adult life span. Psychology and Aging, 17(2):299-320.
Pliatsikas, Ch., Verissimo, J., Babcock, L., Pullman, M. Y., Gle, D. A., Weinstein, M., … Ullman, M. T. (2018). Working memory in older adults decline with age, but is modulated by sex and education. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 72(6), 1308-1327.
Plumet, J., Gil, R. & Gaonac’h, D. (2005) Neuropsychological assessment of executive functions in women: Effects of age and education. Neuropsychology, 47, 566-577.
Rey-Mermet, A., & Gade, M. (2018). Inhibition in aging: what is preserved? What declines? A meta-analysis. Psychonomic Bulletin & Review, 25(5), 1695-1716.
Salthouse, T. A., Toth, J., Daniels, K., Parks, C., Pak, R., Wolbrette, M., Hocking, K. J. (2000). Effects of aging on efficiency of task switching in a variant of the trail making test. Neuropsychology14(1), 102-11
Schindler, S. E., Jasielec, M. S., Weng, H., Hassenstab, J. J., Grober, E., McCue, L. M., … Fagan, A. M. (2017). Neuropsychological measures that detect early impairment and decline in preclinical Alzheimer disease. Neurobiology of Aging, 56, 25-32.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2016). Using Multivariate Statistics (Translated by Balal Izanloo, Vali Farzad, Hamidreza Hasanabadi, Khadijeh Abolmaali, & Mojtaba Habib). Tehran: Roshd. [Persian]
Verhaeghen, P., & Basak, C. (2005). Ageing and switching of the focus of attention in working memory: results from a modified N-back task. Quarterly Journal of Experimental Psychology58(1), 134-154.
Wechsler, D. (2003). Wechsler Intelligence Scale for Children (4th Ed). San Antonia: PsychCorp.
Wecker, N. S., Kramer, J. H., Hallam, B. J., & Delis, D. C. (2005). Mental flexibility: Age effects on switching. Neuropsychology, 19(3), 345-352
West, R. L. (1996). An Application of prefrontal cortex function theory to cognitive aging. Psychological Bulletin, 120, 272–292.
Zuber, S., Ihle, A., Loaiza, V. M., Schnitzspahn, K. M., Stahl, C., Phillips, L., Kliegel, M. (2019). Explaining age differences in working memory: the role of updating, inhibition, and shifting. Psychology & Neuroscience, 12(2), 191-208.