The Effects of Regular Pilates Exercise on Long-Term and Short-Term Memory of the Elderly

Authors

1 M.Sc Student in Motor Behavior, Islamic Azad University Karaj Branch, Iran

2 Science Commitee, Department of Physical Education and Sport sciences Islamic Azad University Karaj Branch, Iran

3 Science Commitee, Department of Physical Education and Sport sciences Islamic Azad University Karaj Branch

Abstract

In today’s world, the issue of physical and psychological health and well-being of the elderly is one of the most important global concerns. Evidence suggests that physical activity can improve mental and cognitive performance and also play a role in preventing cognitive function decline. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of regular Pilates exercises on long-term and short-term memory of the elderly. This research was a semi-experimental with pre-test and post-test design and control group. The statistical population of this study included all elderly people living in the elderly homes of Alborz province in 1396. 30 elderly people aged 60 years and above were selected from the Kahrizak Care Center in Alborz province as convenient samples, according to the entry criteria, and were randomly divided into two groups of experimental (n = 15) and control (n = 15). The Wechsler Memory Scale was used as a tool in this research. The experimental group was intervened during 24 sessions of an hour (Pilates exercise: introduction, breathing and standing, level 1 exercises, single leg circle, shoulder bridge, single leg stretch, double legs stretch, spine stretch forward, cool down). Data were analyzed using covariance analysis. The results shows that Pilates exercises result in a significant improvement in short-term memory of elderly women (p <0.001), but no significant effect on long-term memory of the elderly (p = 0.414). Therefore, Pilates intervention can be used to maintain and improve the short-term memory of the elderly living in the elderly care centers, and more time is required to maintain and improve long-term memory.
 

Keywords


امینی، م.، دولتشاهی، ب.، دادخواه، ا.، لطفی، م. (1389). اثر توانبخشی شناختی در کاهش نقایص شناختی سالمندان مبتلا به دمانس آلزایمر. مجله سالمندی ایران (سالمند)، 5(1)، 86-78.
ایران‌دوست، خ.، طاهری، م.، و ثقه‌الاسلامی، ع. (1393). ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺗﻤﺮﻳﻨﺎت ﻫﻮازی در آب و ﻳﻮﮔﺎ ﺑﺮ ﺣﺎﻓﻈﻪ و ﺗﻌﺎدل ﭘﻮﻳﺎی ﻣﺮدان ﺳﺎﻟﻤﻨﺪ. رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، 6(4)، 473-463.
ایساکوویتز، ر.، و کلیپینگر، ک. (1393). آناتومی پیلاتس (ترجمه ح. صادقی و س. ز. حسینی سیسی). تهران: علم و حرکت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2010)
باباخانی، م.، فرخی، ا.، ایل‌بیگی، س.، و کشتی­دار، م. (1393). تأثیر دو نوع فعالیت بدنی حاد، هوازی و بی‌هوازی بر حافظه بلندمدت دانشجویان پسر تربیت‌بدنی دانشگاه بیرجند. ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت‌بدنی و علوم ورزشی ایران، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران.
بوند، ج.، و کورنر، ل. (1389). کیفیتزندگیوسالمندان (ترجمه ح. محققی­کمال)، تهران: دانژ. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2003)
تقی­لو، س. (1393). بررسی تأثیر تمرینات هوازی بر حافظه کاری کودکان 10-8 سال (پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه آزاد اسلامی، کرج.
حسن‌پور دهکردی، ع.، مسعودی، ر.، نادری پور، ا.، و پورمیرضاکلهری، ر. (1386). تأثیر برنامه ورزشی بر کیفیت زندگی سالمندان شهرستان شهر کرد. نشریه سالمند، 2(4)، 444-437.
حسن‌پور هشتایجانی، ع. (1381). مقایسهحافظهکوتاه‌مدتوحافظهکاریبیندانش آموزان باناتوانییادگیریوعادی (پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه تهران.
رضوان پور، ف.، نزاکت الحسینی، م.، و اسفرجانی، ف. (1393). ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺗﻤﺮﯾﻨﺎت ﭘﯿﻼﺗﺲ ﺑﺮ بهره‌ی ﺣﺎﻓﻈﻪ، ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺣﺮﮐﺘﯽ ﺑﺎﻻﺗﻨﻪ و پایین‌تنه در ﺑﯿﻤﺎران مبتلابه سکته‌ی ﻣﻐﺰی. نشریه رفتار حرکتی، 6(16)، 60-43.
ساعد، ا.، روشن، ر.، مرادی، ع. (1386). بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس حافظه وکسلر (نسخه سوم WMS-III) در دانشجویان. دوماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 15 (31)، 71-57. 
سعیدیان پناه، س.ا.، عزتی­خواه، آ.، و حسین­طلایی، ی. (1394). تأثیر یک دوره برنامه تمرینی پیلاتس بر عوامل سلامت جسمانی، ذهنی و اجتماعی مرتبط با زنان سالمند. اولین همایش علوم ورزشی و تربیت‌بدنی ایران، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران.
شعبانی، ف.، اسماعیلی، ع.، سلمان، ز. (1396). اثربخشی شدت های مختلف تمرین حاد بر حافظه کاری سالمندان. فصلنامه روان شناسی پیری، 3(1)، 67-55.
صادقی، ن.، خلجی، ح.، نوروزیان، م.، و مختاری، پ. (1392). تأثیر فعالیت بدنی بر حافظه زنان 50-70 ساله مبتلابه اختلال حافظه. مجله تازه‌های بیولوژی مولکولی-سلولی، 3(11)، 54-47.
صنعت‌کاران، ا.، بهاری، ف.، و راعی­شکتایی، ا. (1395). تأثیر یک جلسه پیاده‌روی بر حافظه کوتاه‌مدت دختران دانشجو. سومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی. دانشگاه تربت‌حیدریه، مشهد.
عالمی، ر.، یادگاری، ف.، و رهگذر، م. (1389). مقایسه ارتباط بین اجزاء حافظه فعال و درک جمله در بیماران مبتلا به آلزایمر و سالمندان سالم. مجله توان‌بخشی، 37(7)، 72-66.
عزیزی ملک‌آبادی، ح.، علایی، ح.، و حسینی، م. (1387). اثر فعالیت بدنی کوتاه‌مدت (دویدن با تردمیل) بر یادگیری و حافظه فضایی در موش‌های صحرایی نر سالم و وابسته به مورفین. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، 26(82)، 146-15.
علی اصغرپور، م.، عیب پوش، س. (1390). کیفیت خواب سالمندان مقیم آسایشگاه کهریزک و عوامل مرتبط با آن. دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 5 (34)، 383-374.
فردریکسون، ب.، و نولن هکسما، س.ن. (1380). زمینه روانشناسی (ترجمه م. گنجی). تهران: ساوالان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2004)
لطف‌آبادی، ع. (1384). روان‌شناختی رشد، نوجوانی جوانی بزرگسالی. تهران: انتشارات سمت.
لیون، د. (1394). مجموعه تمرینات ورزشی پیلاتس (ترجمه ب. عطری و م. شفیعی). تهران: حتمی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2005)
مارنات، گ. گ. (1394). راهنمای سنجش روانی برای روانشناسان بالینی، مشاوران و روان‌پزشکان (ترجمه ح. پاشا شریفی، م.ح. نیک‌خو). تهران: سخن. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2003)
مؤمنی، م. ا. (1396). تأثیر موسیقی سنتی بر بهبود حافظه فعال زنان سالمند 50 تا 60 سالۀ انجمن آلزایمر ایران. فصلنامه تازه­های علوم شناختی، 19(3)، 40-26.
 
نصرتی، ک.، و کرمی­نوری، ر. (1383). بررسی انواع حافظه در دانش آموزان. مجله رشد آموزش، 7(1)، 44.
ویلمور، اچ.، و کاستیل، د. (1386). فیزیولوژی ورزشی و فعالیت‌های بدنی (ترجمه ض. معینی، ف. رحمانی­نیا، ح. رجبی، ح. آقا علی­نژاد، ف. اسلامی). تهران: مبتکران پیشروان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2006)
 Allen, D. M., Van Praag, H., Ray, J., Weaver, Z., Winrow, C.J., Carter T. A., … Gage, F. H. (2001). Ataxia. Telangiectasia mutated is essential during adult neurogenesis. Genes & development, 15(5), 554-566.
Brooks, H., Landry, K., Malas, K., Rihal, N., & Umhoefer, H. (2015). The Effects of Moderate Aerobic Activity on Short-Term and Long-Term Memory. Journal of Advanced Student Science, 20(1), 1-16.
Coles, K., & Tomporowski, P. D. (2008). Effects of Acute exercise on executive processing, short-term and long-term memory. Journal of Sports Sciences, 26(3), 333-344.
Erickson, K. I., & Kramer, A. F. (2009). Aerobic exercise effects on cognitive and neural plasticity in older adults. British journal of sports medicine, 43(1), 22-24.
Hotter, J., Aaron, F., Megha, P., Zack, N., & Tal, Z. (2013). Impact of Aerobic and Anaerobic Exercise on Short and Long Term Memory Retention. Journal of Advanced Student Science, 1, 1-20
Liu-Ambrose, T., Nagamatsu, L. S., Graf, P., Beattie, B. L., Ashe, M. C., & Handy, T. C. (2010). Resistance training and executive functions: a 12-month randomized controlled trial. Archives of internal medicine, 170(2), 170-178.
Payne, V.G., & Isaacs, L.D. (2008). Introduction to motor development. Human Motor Development, 1, 1-23.
Potter, P., & Perry, G. (2007). Basic Nursing Theory and Practice (7th edition). Philadelphia: Mosby.
Russell, E. W. (1975). A multiple scoring method for the assessment of complex memory functions. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 43(6), 800-809.
Young-Mee, K., & Hye-Jeon, H. (2016). Preparation for the Generation of the 100-Year-Old, the Development of a Wholeness Program for Brain Health in the Elderly. Indian Journal of Science and Technology, 9(25), 1-10.