The Effectiveness of Yoga on the Adjustment of Elderly Men and Women

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effectiveness of yoga on elderly men and women's level of adjustment. The present study is a semi-experimental with applied nature, along with random allocation of participants in experimental and control groups using Pretest-Posttest Design. The population of this study is all the elderly men and women living in Alborz province nursing homes, of which 30 elderly men and women were selected by convenience and targeted sampling methods, from Kahrizak Nursing Home in Alborz province, and randomly divided into two experiment (n=15) and control (n=15) groups. The criterion for entering this research was physical and mental health, as well as obtaining the average score and lower in the adjustment factor. The tools used in this study include personal data sheet, participation consent form, and Bell Adjustment Inventory. The experimental group was subjected to 3 sessions for 45 minutes each week for 6 weeks. Data were analyzed by Shapiro–Wilk test and Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA). The results shows that yoga exercises have a significant effect on the adjustment level of elderly women and men, that is, yoga exercises lead to a significant increase in the adjustment variable (P = 0.001). Yoga exercises had a significant effect on social adjustment and emotional adjustment, that is, yoga exercises led to a significant increase in social adjustment (P = 0.045) and emotional adjustment of elderly women and men (P = 0.001). Therefore, yoga exercises can be used to increase adjustment ability, social adjustment and emotional adjustment of the elderly men and women by specialists in nursing homes.
 

Keywords


به­پژوه، ا.، سلیمانی، م.، افروز، غ.، و غلامعلی لواسانی، م. (1389). تأثیر آموزش مهارت‌های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز. نوآوری‌های آموزشی (فصلنامه نوآوری‌های آموزشی)، 5 (9)، 186-163.
بهنام وشانی، ح.، واحدیان شاهرودی، م.، و جعفرزاده فخاری، م. (1389). کیفیت زندگی سالمندان شهر سبزوار. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 17(3)، 217-213.
پولادی ری‌شهری، ع.، افشار پور، ش.، و سلیمانی، ا. (1392، شهریور). ﺑﺮﺭﺳﯽ تأثیر ورزش‌های ﺟﻤﻌﯽ ﻭ ﻓﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﻮﺷﻬﺮ. ششمین همایش بین المللی روان‌پزشکی کودک و نوجوان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز.
تقی­نژاد، ز.، اقلیما، م.، عرشی، م.، و پور حسین هندآباد، پ. (1394). اثربخشی مداخلات روانی-اجتماعی بر سازگاری اجتماعی سالمندان: یک مطالعه نظام‌مند. اولین همایش ملی علمی پژوهشی روان‌شناسی، علوم تربیتی و آسیب‌شناسی جامعه، دانشگاه کرمان، 1688-1668.
جیریایی شراهی، ف. (1389). بررسی ارتباط بین خودشناسی با سازگاری (عاطفی-خانوادگی و اجتماعی) در میان دانشجویان دختر و پسر دانشگاه تهران (پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ‌شده). دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا، تهران.
حسن‌پور دهکردی، ع.، مسعودی، ر.، نادری پور، ا.، و پور میرضا کلهری، ر. (1386). تأثیر برنامه ورزشی بر کیفیت زندگی سالمندان شهرستان شهر کرد. سالمند (نشریه سالمند)، 2(4)، 444-437.
حسن‌آبادی، ه. (1380). مقایسه پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و افسردگی دانش آموزان مدارس شبانه‌روزی بادانش آموزان روزانه دوره دبیرستان اسفراین (پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ‌شده). رشته روان‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران.
خضری، ز. (1391). اثربخشی تمرینات یوگا بر میزان سازگاری و روابط بین فردی نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهر بوشهر (پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ‌شده). دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، تهران.
خداپناهی، م.ک.، و خاکسار بلداجی، م. (1384). رابطه جهت‌گیری مذهبی و سازگاری روان‌شناختی در دانشجویان. روان شناسی (مجله روان‌شناسی)، 35(3)، 52-37.
رحیمی نجف‌آبادی، ا. (1394). بررسی اثر بازخورد هنجاری بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند (پایان‌نامه کارشناسی ارشد چاپ‌شده). دانشگاه آزاد اسلامی، کرج.
شهباز زادگان، ب.، فرمان‌بر، ر.ا.، قنبری، ع.، عطرکارروشن، ز.، و ادیب، م. (1387). بررسی تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر عزت‌ نفس سالمندان ساکن در خانه سالمندان شهر رشت. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 8(4)، 393-387.
عظیم­زاده، ا.، اصلانخانی، م.ع.، شجاعی، م.، و صلواتی، م. (1391). تأثیر تمرینات تعادلی اختلالی و غیر اختلالی بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند. رفتار حرکتی (نشریه رفتار حرکتی)، 7(4)، 108-95.
کاپلان، ه. (1388). خلاصه روان‌پزشکی (ترجمه ن. پورافکاری). تهران: آینده سازان. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2007)
صفوی، م.، موسوی لطفی، س.م.، و اکبری، و. ا. (1389). چرا هوش هیجانی؟ تهران: فانوس اندیشه.
مددی، م.، و خدابخشی کولایی، آ. (1395). اثربخشی خنده‌درمانی کاتاریا و فعالیت‌های فیزیکی بر امید و معنا جویی در سالمندان شهر تهران. توانبخشی در پرستاری (نشریه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری)، 2(4)، 48-40.
 
 
Abraham, A., & Verghese, A. (1986). Eysenck personality inventory and bell's adjustment inventory. Indian Journal of Clinical Psychology, 13, 125-126.
Bussing, A., Michalsen, A., Khalsa, S. B. S., Telles, S., & Sherman, K. J. (2012). Effects of yoga on mental and physical health: a short summary of reviews. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 165410, 7.
Brennan, M. (2004). Research: spirituality and religiousness predict adaptation to vision loss in middle-aged and older adults. The International Journal for the Psychology of Religion, 14(3), 193-214.
Casasola, C. D. (2010). Analysis of heart rate during a tennis training session and its relationship with heart-healthy index. Journal of sport and health research, 2(1), 26-34.
Chen, K. M., Chen, M. H., Chao, H. C., Hung, H. M., Lin, H. S., & Li, C. H. (2009). Sleep quality, depression state and health status of older adults after silver yoga exercises: cluster randomized trial. International journal of nursing studies, 46(2), 154-163.
Dening, T., & Milne, A. (2011). Mental health and care homes. England: Oxford University Press.
Dutta, R. S. (1998). Yoga Exercises. Psychological and psychic processes. India: Gaypee Brothers Medical publisher.
Gammage, K. L., Drouin, B., & Lamarche, L. (2016). Comparing a yoga class with a resistance exercise class: effects on body satisfaction and social physique anxiety in university women. Journal of Physical Activity and Health, 13(11), 1202-1209.
Raub, J. A. (2002). Psycho physiologic effects of hatha yoga on musculoskeletal and cardiopulmonary function: a literature review. The Journal of Alternative & Complementary Medicine, 8(6), 797-812.
Reenberg, J., Sheldon, S. (1992). Why people need self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 33(2), 508-511.
Scott, R., Scott, w. A. (1989). Adjustment of Adolescent Interactional Series in the Social Psychology. Journal of Social Psychology, 5(65), 23-56.
Satheeshkumar, K., & Rajaguru, S. (2016). Impact of yogic practice on adjustment behavior of school children. International Education and Research Journal, 2(4).
Tinto, V. (1987). Leaving college: Rethinking the causes and cures of student attrition. University of Chicago Press, 5801 S. Ellis Avenue, Chicago, IL 60637.
Ulger, O & Yaglı, N. V. (2010). Effects of yoga on the quality of life in cancer patients. Complementary Therapies in Clinical Practice, 16(2), 60-63.
Wells, N. M., & Lekies, K. S. (2006). Nature and the life course: pathways from childhood nature experiences to adult environmentalism. Children Youth and Environments, 16(1), 1-24.
Verma, S., & Gurvendra, A. (2016). A study on the effect of collective yogic practices on social adjustment of collage students in urban area. International Journal of Science and Consciousness (IJSC), 2(1), 36-40.
Woolery, A., Myers, H., Sternlieb, B., & Zeltzer, L. (2004). A yoga intervention for young adults with elevated symptoms of depression. Alternative therapies in health and medicine, 10(2), 60-66.