Happiness in the Elderly: The Role of Self-Esteem

Document Type : Original Article

Author

Dept. of psychology, Faculty of Economic & Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamedan, I.R. Iran

Abstract

Along with the remarkable rise of life expectancy, happiness has become a major issue for people who live a longer life. The aging process encompasses some declines that challenge the well-being of people. Therefore, the aim of this study was todetermine the relationship betweenself-esteemandhappinessin elderly in Hamedan. This researchwasdescriptive in kind of correlational. The study papulationincluded allelderly people inthe city ofHamedan. The sample size included250elderly whichwere selectedbyconvenience sampling. Happiness and Depression by McGreal and Joseph, and Self-Esteem Inventory by Coopersmith were used to gatheringthedata. Pearson correlation coefficient and Stepwise MultipleRegression were used to analyzethedata. The results showed that there is a significant positive relationship between self-esteem and happiness in the elderly people (P<0.001). Finally,regression analysisshowed that 42 percentofthehsppiness can bepredicted based onself-esteem. Therefore, improving thecharacteristics of theself-esteem in aged peoplecanenhancetheir happiness.

Keywords


احمدی، و.، و بهشتی، س. ص. (1386).بررسی ویژگیهای جمعیت­شناختی و رفاهی سالمندان در ایران. فصلنامه جمعیت، 61، 38-19.
براندن، ن. (1382). قدرت عزت نفس (ترجمه م. اعطامی). تهران: پیوند. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، ۱۹92)
بیانی، ع. ا. (1385). پایایی و روایی مقیاس افسردگی- شادکامی.مجله­ی دانش و پژوهش در روانشناسی، 20، 40-31.
پورشافعی،ا. (1370). بررسیرابطهعزت­نفسباپیشرفت تحصیلی (پایان­نامهکارشناسیارشد چاپنشده). دانشگاهتربیتمعلم، تهران.
ثابت،م. (1375). بررسیعملیبودناعتبار،رواییو نرم­یابیتستعزتنفسکوپراسمیتدرمناطق نوزده­گانهتهران(پایان­نامه کارشناسیارشد چاپ نشده). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
حقیقی،ج.، خوش­کشی، ا.، شکرکن، ح.، شهینی ییلاق، م. (1386). رابطۀ الگوی پنج عاملی شخصیت با احساس شادکامی در دانشجویان دورۀ کارشناسی دانشگاه شهید چمران. مجلۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، 13(3)، 208-189.
عباس­زاده، م.، علی­زاده اقدم، م.، کوهی، ک.، و علی­پور، پ. (1391). انواع سرمایه­ها، حلقه­ی مفقوده در تبیین شادکامی دانشجویان دانشگاه تبریز. فصلنامه­ی رفاه اجتماعی، 13(51)، 244-215.
علی پور، الف.، و نوری، ن (1385). بررسی پایایی و روایی مقیاس افسردگی- شادکامی در کارکنان دادگستری شهر اصفهان. اصول بهداشت روانی، 8(31): 96-87.
قاسمی، الف.، عابدی، ع.، و باغبان، الف. (1388). اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر نظریۀ امید اسنایدر بر میزان شادکامی سالمندان.دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی،41، 40-17.
قطره­ای، ف. (1385). بررسی رابطه­ی شادکامی و کیفیت عوامل آموزشی در دوره­ی ابتدایی مدارس شهر تهران (پایان­نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه تربیت معلم، تهران.
نایبی­فرد، ب. (1382).هنجاریابی پرسشنامه عزتنفس کوپراسمیت وبررسی برازش آن بامدل راش(پایان­نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده). دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
Baumeister, R. F., Campbell, J. D., Krueger, J. I., & Vohs, K. D. (2003). Does high Self-esteem Cause Better Performance, Interpersonal Success, Happiness, or Healthier Lifestyles? Psychological Science in the Public Interest, 4 (1), 10-44.
Böhnke, P. (2005). First European quality of life survey: life satisfaction, happiness and senseof belonging. European Foundation for the Improvement of Living and Working Conditions. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
Chyi, H., & Mao, S. (2012). The Determinants of Happiness of Chinas Elderly Population. Journal of Happiness Studies, 13, 167-185.
Cohen, S, Herbert TB. (1996). Health psychology: psychological factorsand physical disease from the perspective of humanpsychoneuroimmunology. Review of Psychology, 47, 113- 142.
Cohen-Charash, Y., & Spector, P. E. (2001). The role of justice inorganizations: A meta-analysis. Organizational Behavior andHuman Decision Processes, 86, 278–321.
 Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman & Co.
Diener, E., & Diener, M. (1995). Cross cultural Correlates of Life Satisfaction and Selfesteem. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 653-663.
Harter, S. (1990). Issues in the assessment of the self-concept of children and adolescents. In A. M. La Greca (Ed.), Through the eyes of the child: Obtaining self-reports from children and adolescents(pp. 292-325). Boston, MA: Allyn and Bacon.
Herz, L.­& Gullone, E. (1999). The relationship between self-esteem and parenting style: A cross-cultural comparison of Australian and Vietnamese Australian adolescents, Journal of Cross-Cultural Psychology, 30 (6), 742-761.
Joseph, S., & Lewis, C. A. (1998). The Depression–Happiness Scale: Reliability and validity of a bipolar self-report scale. Journal of Clinical Psychology, 54, 537–544.
Lymbmirsky, S., Tkach, C., & Dimatteo, M. R. (2006). What are the differences between happiness and self-esteem? Social Indicators Research, 78, 363-404.
McGreal, R., & Joseph, S. (1993). The Depression-Happiness Scale. Psychological Reports, 73(2), 1279–1282.