TY - JOUR ID - 584 TI - اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر هوشیاری بدن و ابراز هیجان سالمندان JO - روان‌شناسی پیری JA - JAP LA - fa SN - 2423-7647 AU - کبیری نسب, یوسف AU - عبداله زاده, حسن AD - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. AD - استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 2 SP - 132 EP - 125 KW - هوشیاری بدن KW - ابراز هیجان KW - ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش DO - N2 - سالمندی معمولاً جنبه­ های مثبت و منفی دارد. به علت برخی مشکلات در جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و روان‌شناختی ابعاد منفی می‌تواند بزرگ­نمایی شود و بر جنبه‌های بدنی و روان‌شناختی سالمندان اثر منفی بگذارد. هدف این مطالعه تعیین اثر آموزش ذهن‌آگاهی مبتنی بر پذیرش تعهد بر هوشیاری بدن و ابراز هیجان سالمندان بود. روش این پژوهش نیمه ­آزمایشی از نوع پیش­ آزمون-پس ­آزمون با گروه کنترل بود. ۳۰ نفر از سالمندان زن مجتمع بهزیستی بهشهر به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل جای داده شدند. شرکت‌کنندگان با پرسش‌نامه­ های ابرازگری هیجان کینگ و آمونز و هوشیاری بدن مک­کینلی و هاید مورد ارزیابی قرارگرفتند. گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه ۶۰ دقیقه­ ای با استفاده از دستورالعمل فلکسمن مورد آموزش قرار گرفتند. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. یافته­ ها نشان دادند که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پس­ آزمون در هوشیاری بدن و ابراز هیجان (05/0>P) بهبود یافته ­اند. بنابراین، آموزش ذهن­ آگاهی مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب افزایش هوشیاری بدن و ابراز هیجان سالمندان شهرستان بهشهر شد. استفاده از این روش به عنوان مداخله­ ای اثرگذار برای سالمندان پیشنهاد می­شود. UR - https://jap.razi.ac.ir/article_584.html L1 - https://jap.razi.ac.ir/article_584_d28f0aeb1300b1172f9ff9da3b94f6e9.pdf ER -