TY - JOUR ID - 498 TI - مقایسه عملکرد سالمندان سالم و سالمندان مبتلا به آلزایمر در آزمون های بندر گشتالت و معاینه کوتاه وضعیت ذهنی JO - روان‌شناسی پیری JA - JAP LA - fa SN - 2423-7647 AU - تائبی, منیژه AU - موسوی, سید علی محمد AU - احمدی, عبدالجواد AD - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران AD - دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران AD - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 1 SP - 59 EP - 49 KW - سالمند KW - بیماری آلزایمر KW - آزمون بندرگشتالت KW - آزمون کوتاه وضعیت ذهنی DO - N2 - سالمندی یک پدیده­ی جهانی است. بیماری آلزایمر یکی از مهم­ترین بیماری‌های عصب­شناختی دوران سالمندی است که سبب تخریب پیش­رونده­ی کارکردهای شناختی، تغییرات در خلق، شخصیت، قضاوت و رفتار می‌شود. با توجه به این که این بیماری هزینه‌های مالی و عاطفی بسیاری به مبتلایان و مراقبان تحمیل می‌کند، شناخت آن در مراحل اولیه می‌تواند از بار ابتلا به این بیماری بکاهد. لذا هدف از اجرای این پژوهش مقایسه­ی عملکرد سالمندان سالم و مبتلا به آلزایمر در آزمون‌های بندر گشتالت و آزمون کوتاه وضعیت ذهنی بود. روش پژوهش حاضر علی-مقایسه‌ای بود. جامعه­ی آماری شامل سالمندان 60 تا90 ساله­ی ساکن آسایشگاه‌های شهر تهران بودند که از این جامعه 50 سالمند سالم و 50 سالمند مبتلا به آلزایمر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده عبارت از آزمون بندرگشتالت و آزمون کوتاه وضعیت ذهنی بودند. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون­های تحلیل چند متغیره و tمستقل تحلیل شدند. نتایج حاصل از آزمون کوتاه وضعیت ذهنی نشان داد که دو گروه در زیر مقیاس‌های آگاهی به زمان و مکان، محفوظات، حافظه کوتاه مدت، تکرار و خواندن، توجه و محاسبه، درک مطلب، نوشتن و ترسیم، تفاوت معناداری دارند و در مولفه­ی نام­گذاری تفاوت معناداری مشاهده نمی­شود. همچنین نتایج حاصل از آزمون بندرگشتالت نشانداد که دو گروه در زیرمقیاس‌های چرخش، چندپارگی، درجاماندگی، تصادم، ناتوانی، اشکال در بستن، ناهماهنگی حرکتی، اشکال در زاویه­بندی و یکپارچگی، ساده­سازی و واپس­روی تفاوت معناداری دارند و در شاخص‌های زمان و اشکال هم­پوشی تفاوت معناداری مشاهده نمی­شود. نمرات پایین سالمندان مبتلا به آلزایمر در آزمون کوتاه وضعیت ذهنی و نیز خطای بیشتر در آزمون بندرگشتالت نشانگر آسیب مغزی و بازگشت به سطوح پایینتر رشدی است (05/0=P). UR - https://jap.razi.ac.ir/article_498.html L1 - https://jap.razi.ac.ir/article_498_7aa2583911adb3da1276a727460af2e0.pdf ER -