TY - JOUR ID - 1727 TI - مدل علی اضطراب ویروس کرونا در سالمندان براساس تنیدگی ادراک شده و حس انسجام: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده JO - روان‌شناسی پیری JA - JAP LA - fa SN - 2423-7647 AU - نریمانی, محمد AU - عینی, ساناز AD - گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 1 SP - 27 EP - 13 KW - سالمند KW - اضطراب ویروس کرونا KW - تنیدگی ادراک شده KW - حس انسجام KW - حمایت اجتماعی ادراک شده DO - 10.22126/jap.2021.6043.1494 N2 - شیوع ویروس کرونا یک چالش برای سیستم‌های مراقبت بهداشتی در سراسر جهان است. سالمندان به دلیل عملکرد پایین سیستم ایمنی بدن و دارا بودن بیماری‌های زمینه‌ای، در معرض خطر بالای عوارض ناشی از ویروس کرونا قرار دارند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی اضطراب ویروس کرونا در سالمندان براساس تنیدگی ادراک شده و حس انسجام با نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده انجام شد. روش پژوهش توصیفی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان مقیم سراهای سالمندان شهرستان اردبیل در سال 1399بود که از بین آنها 160 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس اضطراب کرونا علی‌پور و همکاران، پرسش‌نامه حس انسجام فرم 13 گویه‌ای آنتونووسکی، مقیاس تنیدگی ادراک شده کوهن و همکاران و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزارهای SPSS نسخه 23 و Lisrel نسخه 8/8 انجام شد. براساس نتایج بدست آمده مدل علّی رابطه بین تنیدگی ادراک شده، حس انسجام، حمایت اجتماعی ادراک شده و اضطراب کرونا در سالمندان براساس شاخص‎‌های مختلف برازش تأیید شد (05/0>P). تنیدگی ادراک شده، حس انسجام و حمایت اجتماعی ادراک شده بر اضطراب کرونا سالمندان اثر مستقیم دارند؛ همچنین تنیدگی ادراک شده و حس انسجام از طریق حمایت اجتماعی ادراک شده بر اضطراب کرونا در سالمندان تأثیر غیرمستقیم دارند (05/0>P). بنابراین، در شرایط همه‌گیری کووید-19 می‌توان با آگاه سازی و به کارگیری تدابیری جهت توانمندسازی سالمندان در زمینۀ تنیدگی ادراک شده، حس انسجام، حمایت اجتماعی ادراک شده نقش بسزایی در کاهش اضطراب کرونا در سالمندان ایفا کرد.   UR - https://jap.razi.ac.ir/article_1727.html L1 - https://jap.razi.ac.ir/article_1727_18dccf6f3d27ef99532024c6b28d19ac.pdf ER -