%0 Journal Article %T مقایسه‌ی عاطفه مثبت، خلاقیت و بهزیستی روان‌شناختی در مرحله تحولی نوجوانی با میانسالی %J روان‌شناسی پیری %I دانشگاه رازی %Z 2423-7647 %A جوزی, پیام %A رنجبری, مجتبی %A مرادی, ایوب %A زارعی, فرشته %D 2016 %\ 02/20/2016 %V 1 %N 3 %P 187-199 %! مقایسه‌ی عاطفه مثبت، خلاقیت و بهزیستی روان‌شناختی در مرحله تحولی نوجوانی با میانسالی %K عاطفه مثبت %K خلاقیت %K بهزیستی روانشناختی %K میانسالی %K نوجوانی %R %X هدف این پژوهش مقایسه خلاقیت، عاطفه مثبت و بهزیستی روان‌شناختی در میان نوجوانان و میانسالان بود. پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه­ای بود که 100 نوجوان و 100 میانسال در آن حضور داشتند. برای نمونه‌گیری از نوجوانان روش نمونه‌گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای و برای نمونه‌گیری در میان میانسالان روش دردسترسمورد استفاده قرار گرفت که اعضای نمونهپرسش‌نامه­های عاطفه مثبت واتسون، خلاقیت عابدی و بهزیستی روانشناختی ریف را تکمیل نمودند. نتایج به­دست آمده از آزمون‌ تحلیل واریانس چندمتغیره حاکی از وجود تفاوت معنادار بین خلاقیت، عاطفه مثبت و بهزیستی روان‌شناختی در بین نوجوانان و میانسالان بود (05/0p<). به این صورت که نوجوانان از میانگین خلاقیت بالاتر و عاطفه مثبت و بهزیستی روان‌شناختی کمتری نسبت به میانسالان برخوردار بودند. همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین خلاقیت و بهزیستی روان‌شناختی در نوجوانان دختر با پسر تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین عاطفه مثبت آن‌ها تفاوت معناداری به نفع دختران وجود دارد (01/0p<). نتایج همچنین نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین عاطفه مثبت و بهزیستی روان‌شناختی در دو گروه زنان و مردان میانسال وجود ندارد. با توجه به نتایج می­توان گفت که نوجوانان از میانگین خلاقیت بالاتر و در عین حال از عاطفه مثبت و بهزیستی روان‌شناختی کمتری نسبت به میانسالان برخوردارند. همچنین جنسیت، تفاوت معناداری در متغیرهای مورد پژوهش ایجاد نمی‌کند، البته به غیر از عاطفه مثبت که در سنین نوجوانی در دختران بالاتر از پسران است. بنابراین تفاوت نسلی در متغیرهای مورد پژوهش به مراتب مشهودتر از تفاوت‌های جنسیتی است. %U https://jap.razi.ac.ir/article_331_9ff0de1d48a2584a9c39ebbd2696df18.pdf