per
دانشگاه رازی
روانشناسی پیری
2423-7647
2476-6836
2018-05-22
4
1
1
12
904
Original Article
اثربخشی خنده درمانی بر امیدواری و شدت درد در سالمندان
The Effectiveness of Laughter Therapy on the Hope and Pain Intensity in Elderly
سید ولی اله موسوی
mousavi180@yahoo.com
1
ماریانا محفلی
maryana_2448@yahoo.com
2
سجاد رضائی
rezaei_psy@hotmail.com
3
شیما پورابوالقاسم حسینی
shimahosseini@rocketmail.com
4
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه روانشناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
درد یکی از فراوانترین نشانههای گزارش شده توسط سالمندان است که با وضعیت نامطلوب سلامتی همراه است و میتواند امیدواری را در زندگی سالمندان کاهش دهد. بنابراین هدف این مطالعه بررسی تأثیر خندهدرمانی بر امیدواری و شدت درد ساکنان آسایشگاه سالمندان بود. این پژوهش، شبهتجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان مقیم سراهای شهر آستانه اشرفیه بود و نمونه پژوهشی از میان 44 نفر از افراد مقیم آسایشگاه مهرآیین شهرستان آستانه اشرفیه انتخاب شدند. براساس ملاکهای ورود 32 نفر انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (16 نفر) به عنوان نمونه جایدهی شدند. گروه آزمایش، برنامه مداخلهای شامل خندهدرمانی به روش مادان کاتاریا، پخش فیلمهای طنز و خواندن کتابهای لطیفه را به مدت یک ماه، طی 12 جلسه ۱۰۰ دقیقهای دریافت کردند. در مرحله پیشآزمون و پسآزمون، سالمندان هر دو گروه به پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر به عنوان غربالگر و مقیاس امیدواری بزرگسال اسنایدر و مقیاس پیوسته بصری وودفورد و مرسکی پاسخ دادند. پس از گذشت یک ماه آزمون پیگیری نیز اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس اندازههای مکرر پردازش شدند. نتایج نشان داد بین میانگین تعدیل شده دو گروه آزمایش و کنترل در میزان امیدواری و شدت درد در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار وجود دارد (05/0P<). با توجه به نتایج میتوان گفت خندهدرمانی بر امیدواری و شدت درد مؤثر است. بنابراین لازم است مداخله خندهدرمانی به منظور کاهش درد و افزایش امیدواری که در بهبود زندگی و هدفمندی سالمندان تأثیرگذار خواهد بود به عنوان یکی از درمانهای مکمل غیردارویی مورد توجه قرار گیرد.
Pain associated with undesirable health status and can reduce the hope in the elderly’s life appears to be one of the most abundant symptoms reported by the aged. Thus, the aim of the current study was to investigate the effectiveness of laughter therapy on the hope and pain intensity in residents of the nursing homes in Astaneh-ye Ashrafiyeh, Iran. This research was a quasi-experimental of pretest-posttest and control group with a one-month follow-up design. The statistical population consisted of all the aged who resided in nursing homes in Astaneh Ashrafieh. Selected among 44 residents in the MehrAein nursing home were statistical samples. Based on the inclusion criteria, 32 elderly were selected and randomly assigned into experimental (n=16) and control (n=16) groups as participants. The experimental group received an interventional program consisting of Madan Kataria's laughter therapy, playing comic movies, and reading comic books for one month, in twelve 100-minute sessions. Filled out by participants in pre-test post-test phases were General Health Questionnaire (Goldberg & Hillier), Adult Hope Scale (Snyder) and Visual Analogue Scale (Woodforde & Merskey). The follow-up phase was conducted one month after the end of intervention. Having been processed through the Repeated Measures Analysis of Covariance, the results demonstrated that there is a significant difference between experimental and control groups in the post-test and follow-up phases in terms of the adjusted mean of hope and pain intensity scores (P<0.05). Concerning the results, it can be mentioned that laughter therapy seems to be effective on the hope and pain intensity. Therefore, laughter therapy is necessary to be considered as one of the non-pharmacological complementary therapies to reduce the pain and increase the hope which, in turn, will improve the living conditions and purposefulness of the elderly.
https://jap.razi.ac.ir/article_904_b1e0ed029776e6c9e11e1ab36381a354.pdf
خنده درمانی
امیدواری
شدت درد
سالمندان
Laughter therapy
Hope
pain intensity
elderly
per
دانشگاه رازی
روانشناسی پیری
2423-7647
2476-6836
2018-05-22
4
1
13
26
902
Original Article
اثر بخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مرور زندگی بر معنای زندگی سالمندان
The Effectiveness of Life Review Based Group Counseling on Meaning in Life in the Elderly
محمدحسین آسوده
asoodeh.m@gmail.com
1
فرشاد محسن زاده
farshadm56@gmail.com
2
کیانوش زهراکار
dr_zahrakar@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
معنای زندگی اصلی مهم در تشخیص بهزیستی، سلامت و کیفیت زندگی سالمندان است. با این وجود این موضوع کمتر مورد توجه پژوهشگرانقرار گرفته است. بر این اساس هدف اصلی این پژوهش تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مرور زندگی بر معنای زندگی سالمندان بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه سالمندان عضو فرهنگسراهای شهر تهران بودند که از میان آنها فرهنگسرای ملل و امید به صورت تصادفی انتخاب شد. انتخاب اعضای نمونه از طریق نمونهگیری در دسترس بود و از بین افرادی که نمره پایینتر از نقطه برش در پرسشنامه معنای زندگی گرامباف و ماهولیک داشتند تعداد 8 نفر از هر فرهنگسرا انتخاب شدند. مداخله مرور زندگی به صورت هفتگی در 15 جلسه 90 دقیقهای برگزار شد. تجزیه و تحلیل نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس نشانگر آن بود که مشاوره مرور زندگی بر معناجویی سالمندان اثرگذار است (05/0>p ). با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که این درمان به عنوان یک درمان مؤثر میتواند توسط روانشناسان و مشاوران برای سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.
Meaning in life seems to be a significant factor in characterizing the elderly’s well-being, health and quality of life. However, meaning in life has scarcely been covered by researchers. Hence, the main purpose of this study was to investigate the effectiveness of life review based group counseling on meaning in life in the elderly. This study was a quasi-experimental of pretest-posttest and control group with a follow-up design. The statistical population consisted of all the aged the member of community centers in Tehran, Iran, of which Omid and Melal were selected randomly. It was convenience sampling through which the statistical samples were selected in that selected among people who had been scored less than the cut-off point in Crumbaugh and Maholick's Purpose in Life Test were eight participants from each community center. Life review intervention was performed through 15 weekly 90-minute sessions. Having been undergone through the Analysis of Covariance, the results demonstrated that the life review intervention has a significant effect on meaning in life in the elderly (p < 0.05). Accordingly, it can be concluded that the life review can be utilized by psychologists and counselors as an effective therapy for the elderly.
References
Baumeister, R. F., & Vohs, K. D. (2002). The pursuit of meaningfulness in life. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology. New York, NY: Oxford University Press.
Bonebright, C. A., Clay, D. L., & Ankenmann, R. D. (2000). The relationship of workaholism with work–life conflict, life satisfaction, and purpose in life. Journal of counseling psychology, 47(4), 469-477.
Bohlmeijer, E., Smit, F., Cuijpers, P. (2003). Effects of reminiscence and life review on late-life depression: a meta-analysis. International Journal of Geriatric Psychiatry, 18, 1088–1094.
Bohlmeijer, E. T., Westerhof, G. J., & Emmerik-de Jong M. (2008). The effects of integrative reminiscence on meaning in life: Results of a quasi-experimental study. Aging and Mental Health,12(5), 639-46.
Brandstätter, M., Baumann, U., Borasio, G. D., & Fegg, M. J. (2012). Systematic review of meaning in life assessment instruments. Psycho‐Oncology, 21(10), 1034-1052.
Brassai, L., Piko, B. F., & Steger, M. F. (2011). Meaning in life: Is it a protective factor for adolescents’ psychological health? International journal of behavioral medicine, 18(1), 44-51.
Burnside, I., & Haight, B. (1994). Reminiscence and life review: therapeutic interventions for older people. The Nurse Practitioner, 19(4), 55-61.
Butler, R. N. (1963). The life review: An interpretation of reminiscence in the aged. Psychiatry, 26(1), 65-76.
Chiang, K. J., Chu, H., Chang, H. J., Chung, M. H., Chen, C. H., Chiou, H. Y., & Chou, K. R. (2010). The effects of reminiscence therapy on psychological well‐being, depression, and loneliness among the institutionalized aged. International Journal of Geriatric Psychiatry: A journal of the psychiatry of late life and allied sciences, 25(4), 380-388.
Chueh, K. H., & Chang, T. Y. (2014). Effectiveness of group reminiscence therapy for depressive symptoms in male veterans: 6‐month follow‐up. International Journal of Geriatric Psychiatry, 29(4), 377-383.
Crumbaugh, J., & Maholick, L. (1969). Manual of Instructions for the PIL Test. Munster, IN: Psychometric Affiliates.
Cusveller, B., & Schep-Akkerman, A. (2016). Towards a competency assessment tool for nurses in ethics meetings. Nursing Ethics, 23(4), 413-420.
Elias, S. M. S., Neville, C., & Scott, T. (2015). The effectiveness of group reminiscence therapy for loneliness, anxiety and depression in older adults in long-term care: A systematic review. Geriatric Nursing, 36(5), 372-380.
Erikson, E. H., & Erikson, J. M. (1998). The life cycle completed (extended version). New York, W. W. Norton & Company.
Haber, D. (2006). Life review: Implementation, theory, research, and therapy. The International Journal of Aging and Human Development, 63(2), 153-171.
Hupkens, S., Machielse, A., Goumans, M., & Derkx, P. (2016). Meaning in life of older persons: An integrative literature review. Nursing Ethics, 0969733016680122.
Ju, H., Shin, J. W., Kim, C.-w., Hyun, M.-h., & Park, J.-w. (2013). Mediational effect of meaning in life on the relationship between optimism and well-being in community elderly. Archives of gerontology and geriatrics, 56(2), 309-313.
King, L. A., Hicks, J. A., Krull, J. L., & Del Gaiso, A. K. (2006). Positive affect and the experience of meaning in life. Journal of personality and social psychology, 90(1), 179-196.
Kunz, J. A., & Soltys, F. G. (2007). Transformational reminiscence: Life story work. Springer Publishing Company.
Lan, X., Xiao, H., Chen, Y., & Zhang, X. (2018). Effects of life review intervention on life satisfaction and personal meaning among older adults with frailty. Journal of psychosocial nursing and mental health service, 56(7), 30-36
Lin, Y. C., Dai, Y. T., & Hwang, S. L. (2003). The effect of reminiscence on the elderly population: a systematic review. Public health nursing, 20(4), 297-306.
MacKinlay, E., & Trevitt, C. (2010). Living in aged care: Using spiritual reminiscence to enhance meaning in life for those with dementia. International journal of mental health nursing, 19(6), 394-401.
Majzoobi, M. R, Momeni, K., Amani, R., Hojjat Khah, M. (2012). The effectiveness of structured group reminiscence on the enhancement of the elderlys’ life quality and happiness. Developmental Psychology (Journal of Iranian Psychologists), 9(34), 182-202. [Persian]
Marsh, A., Smith, L., Piek, J., & Saunders, B. (2003). The purpose in life scale: Psychometric properties for social drinkers and drinkers in alcohol treatment. Educational and Psychological Measurement, 63(5), 859-871.
Marshall, M. (2011). Prism of meaning. Guide to the Fundamental Principles of Viktor E. Frankl’s Logotherapy. The Canadian Institute of Logotherapy, Canada: Author (Unpublished). Retrieved from Retrieved from www.logotherapy.ca
Meléndez-Moral, J. C., Charco-Ruiz, L., Mayordomo-Rodríguez, T., & Sales-Galán, A. (2013). Effects of a reminiscence program among institutionalized elderly adults. Psicothema, 25(3), 319-323.
Molinari, V., & Reichlin, R. E. (1985). Life review reminiscence in the elderly: A review of the literature. The International Journal of Aging and Human Development, 20(2), 81-92.
Moore, S. L., Metcalf, B., & Schow, E. (2006). The quest for meaning in aging. Geriatric Nursing, 27(5), 293-299.
Pattakos, A., & Dundon, E. (2017). Prisoners of our thoughts: Viktor Frankl's principles for discovering meaning in life and work. Oakland, CA: Berrett-Koehler Publishers.
Ranheim, A., & Dahlberg, K. (2012). Expanded Awareness as a Way to Meet the Challenges in Care that is Economically Driven and Focused on Illness-A Nordic Perspective. Aporia: The Nursing Journal 4(4), 20-24
Reker, G. T., & Chamberlain, K. (2000). Exploring existential meaning: Optimizing Human Development across the Life Span. Thousand Oaks, Calif: SAGE Publications, Inc.
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The structure of psychological well-being revisited. Journal of Personality and Social Psychology, 69(4), 719-727.
Ryff, C. D., & Heidrich, S. M. (1997). Experience and well-being: Explorations on domains of life and how they matter. International Journal of Behavioral Development, 20, 193-206.
Sivis, R., & Demir, A. (2007). The efficacy of reminiscence therapy on the life satisfaction of Turkish older adults: A preliminary study. Turkish Journal of Geriatrics, 10(3), 131-137
Snyder, C. R., Lopez, S. J., & Pedrotti, J. T. (2010). Positive psychology: The scientific and practical explorations of human strengths. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Steger, M. F., Kawabata, Y., Shimai, S., & Otake, K. (2008). The meaningful life in Japan and the United States: Levels and correlates of meaning in life. Journal of Research in Personality, 42(3), 660-678.
Stevens-Ratchford, R. G. (1993). The effect of life review reminiscence activities on depression and self-esteem in older adults. American journal of occupational therapy, 47(5), 413-420.
Stinson, CK. (2009). Structured group reminiscence: an intervention for older adults.Journal of Continuing Education in Nursing, 40(11), 521-528
Thorgrimsen, L., Schweitzer, P., & Orrell, M. (2002). Evaluating reminiscence for people with dementia: A pilot study. The Arts in Psychotherapy, 29(2), 93-97.
Van Bogaert, P., Van Grinsven, R., Tolson, D., Wouters, K., Engelborghs, S., & Van der Mussele, S. (2013). Effects of SolCos model-based individual reminiscence on older adults with mild to moderate dementia due to Alzheimer disease: A pilot study. Journal of the American Medical Directors Association, 14(7), 528.
Van Orden, K. A., Bamonti, P. M., King, D. A., & Duberstein, P. R. (2012). Does perceived burdensomeness erode meaning in life among older adults? Aging & mental health, 16(7), 855-860.
Vincent, G. K., & Velkoff, V. A. (2010). The next four decades: The older population in the United States: 2010 to 2050. US Department of Commerce, Economics and Statistics Administration: US Census Bureau.
Westerhof, G. J., Bohlmeijer, E. T., van Beljouw, I. M., & Pot, A. M. (2010). Improvement in personal meaning mediates the effects of a life review intervention on depressive symptoms in a randomized controlled trial. The Gerontologist, 50(4), 541-549.
Wnuk, M., Marcinkowski, J. T., & Fobair, P. (2012). The relationship of purpose in life and hope in shaping happiness among patients with cancer in Poland. Journal of Psychosocial Oncology, 30(4), 461-483.
Zauszniewski, J., Eggenschwiler, K., Preechawong, S., Roberts, B., & Morris, D. (2006). Effects of teaching resourcefulness skills to elders. Aging & mental health, 10(4), 404-412.
https://jap.razi.ac.ir/article_902_654d2f81aa4a7a0445cc47df8f556e38.pdf
مشاوره گروهی
مرورزندگی
معناجویی
سالمندی
Group counseling
life review
meaning in life
elderly
per
دانشگاه رازی
روانشناسی پیری
2423-7647
2476-6836
2018-05-22
4
1
27
38
900
Original Article
اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان
The Effectiveness of Mindfulness Training on Increasing Happiness and Improving Quality of Life in Elderly
عزت اله قدم پور
ghadampour.e@lu.ac.ir
1
سیروس مرادی زاده
delfan633@gmail.com
2
محمد شاه کرمی
3
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
کارشناس ارشد مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
افزایش جمعیت سالمندان سبب شده است پژوهشگران و متخصصان رفته رفته بر اهمیت توجه به سلامت سـالمندان صـحه گذاشـته و فراهم آوردن امکانات لازم و ارائه خدمات ویـژه در ایـن زمینـه را توصیه کنند. بنابراین این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی سالمندان شهر خرمآباد انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه سالمندان ساکن در سرای سالمندان شهر خرمآباد در سال 1396 تشکیل میدادند که نمونه پژوهش بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (12 نفر) و گواه (12 نفر) گمارش شدند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه بهبود کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی استفاده شد. شرکتکنندگان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش ذهنآگاهی قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کواریانس چند متغیری تحلیل شدند. پس از اجرای مداخله از شرکتکنندگان دو گروه پسآزمون به عمل آمد. نتایج نشان داد که پس از کنترل اثر پیشآزمون در هر دو متغیر، در پسآزمون تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و گواه به دست آمد (001/0P<). در نتیجه آموزش ذهن آگاهی منجر به افزایش شادکامی و بهبود کیفیت زندگی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شد. یافتههای این پژوهش ضرورت کاربرد برنامههای آموزش ذهنآگاهی در راستای بهبود کیفیت زندگی و افزایش شادکامی سالمندان را خاطر نشان میسازد، بنابراین پیشنهاد میشود در ارائه خدمات روانشناختی به سالمندان از آموزشهای ذهنآگاهی استفاده گردد.
The growth of the elderly papulation has gradually caused researchers and experts to confirm the importance of taking into consideration the elderly’s health and to recommend the provision of necessary facilities and the presentation of special services. Thus, the aim of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness training on increasing happiness and improving the quality of life in the elderly in Khorramabad, Iran. The current research was a quasi-experimental of pretest-posttest with control group design. The statistical population consisted of all the elderly in nursing homes located in Khorramabad in 2017, among whom the statistical sample were selected based on inclusion criteria and assigned randomly into experimental (n=12) and control (n=12) groups. Used to measure the variables were the Oxford Happiness and the World Health Organization Quality of Life Questionnaires. Data were analyzed using multivariate covariance analysis. It was post-test phase conducted after the intervention was presented. Results indicated that after the effect of pre-test on the variables was controlled, it was seen that there is a significant difference between the experimental and control groups in the post-test phase (P<0.001). Hence, the mindfulness training resulted in the increase of happiness and the improvement of quality of life in the experimental group in comparison with the control group. The results reveal the necessity of utilizing mindfulness training plan to improve the quality of life and to enhance the happiness in the elderly. Therefore, mindfulness training is suggested to be applied in psychological services delivered for the elderly.
https://jap.razi.ac.ir/article_900_eb106b0cae15dd7671b86db9e0a0f310.pdf
ذهنآگاهی
شادکامی
کیفیت زندگی
سالمندان
Mindfulness
happiness
quality of life
elderly
per
دانشگاه رازی
روانشناسی پیری
2423-7647
2476-6836
2018-05-22
4
1
39
50
882
Original Article
رابطه بین سلامت معنوی و جهتگیری مذهبی با وسواس مرگ در سالمندان: نقش میانجی قدرت تحمل ابهام
The Relationship Between Spiritual Health and Religious Orientation with Death Obsession in Elderly: The Mediation role of Ambiguity Tolerance
روح الله یادگاری
r_yadegari@gmail.com
1
مژگان حیاتی
mojgan.hyti@gmail.com
2
مجید یوسفی افراشته
mjduosefi@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
استادیار گروه روانشناسی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
در همه جوامع به ویژه جامعه ایران سالمندان از گروههای خاص و نیازمند توجه هستند. از جمله متغیرهایی که در گروه سالمندان حسب دوره سنی آنها مهم است تفکر وسواس گونه درباره مرگ است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سلامت معنوی و جهت گیری مذهبی با وسواس مرگ در سالمندان با میانجی گری قدرت تحمل ابهام است. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی، و جامعه آماری آن شامل سالمندان شهر زنجان در سال 1396 بود که از این تعداد، 250 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. با رعایت اصول اخلاقی و رازداری، ابتدا پرسشنامه مختصر وضعیت روانی و سپس پرسشنامه های سلامت معنوی پولوتزین و الیسون، قدرت تحمل ابهام مکلین، وسواس مرگ عبدالخالق و جهت گیری مذهبی آلپورت اجرا شد. سپس با روشهای آمار توصیفی و استنباطی –تحلیل رگرسیون- یافته ها مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد وسواس مرگ با سلامت مذهبی رابطه منفی (41/0-)، با جهت گیری مذهبی درونی رابطه منفی (28/0-) و با جهت گیری مذهبی بیرونی رابطه مثبت (15/0) دارد. سلامت معنوی و جهت گیری مذهبی بیرونی در پیش بینی وسواس مرگ نقش تبیین کننده داشتند. در نهایت، نقش میان جیگری قدرت تحمل ابهام نیز تأیید گردید. نتایج این پژوهش میتواند در شناخت بهتر دوره سالمندی و چالشهای این گروه کارآمد باشد و به طورمستقیم در مشاوره سالمندی یاریگر باشد.
The elderly seems to be one of the groups who require attention in any society, particularly in Iran. Of variables vital in the elderly on the account of their age period, one is thought to be death obsession. Therefore, this study aimed to investigate the relationship between spiritual health and religious orientation with obsessive-compulsive disorder in the elderly by the mediating role of ambiguity tolerance. This study was descriptive of correlational type. The statistical population included the elderly living in Zanjan, Iran in 2017, among whom 250 were selected using convenience sampling method. Considering ethics and confidentiality policy, participants were asked to fill out Brief Mental Status, Palutzian and Elison’s Spiritual Health, McLean’s Ambiguity Tolerance, Abdul-Khaleq’s Death Obsession and Allport’s Religious Orientation questionnaires. Analyzed through descriptive and inferential statistics -Multiple Regression- were results which indicated that death obsession appears to have a negative relationship with religious health (-0.41), a negative relationship with internal religious orientation (-0.28) and a positive relationship with external religious orientation (0.15). Spiritual health and external religious orientation are likely to have an interpretational role in predicting death obsessive. Finally, the mediating role of ambiguity tolerance was confirmed. Hence, the results may be effective in understanding the elderly and their challenges and help directly in geriatric counseling.
https://jap.razi.ac.ir/article_882_c5b8b43045281faa637ed4628daf13ba.pdf
سلامت معنوی
جهتگیری مذهبی
وسواس مرگ
قدرت تحمل ابهام
spiritual health
religious orientation
death obsession
ambiguity tolerance ability
per
دانشگاه رازی
روانشناسی پیری
2423-7647
2476-6836
2018-05-22
4
1
51
59
905
Original Article
اثربخشی معنادرمانی بر کاهش افسردگی و اضطراب زنان سالمند دارای سندرم آشیانه خالی
The Effectiveness of Logotherapy on Decreasing Depression and Anxiety in the Elderly Women with Empty Nest Syndrome
رزیتا پارپایی
r.parpaee@gmail.com
1
کیوان کاکابرائی
keivan@iauksh.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
گروه روان شناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
سالمندی به عنوان گذر از مرحلهای به مرحله جدیدی از زندگی تلقی میگردد و یکی از پدیدههای این سن سندرم آشیانه خالی که نوعی افسردگی است نام دارد. از اینرو، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی معنادرمانی به شیوه گروهی بر کاهش افسردگی و اضطراب زنان سالمند با سندرم آشیانه خالی بود. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را کلیه زنان سالمند شهرستان شیراز در سال 1395 که فرزندانشان از آنها جدا شده بودند تشکیلدادند. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 24 نفر انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 12 نفر) جایگزین شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای افسردگی و اضطراب بک استفاده شد. گروه آزمایش 10 جلسه به مدت 2 ساعت معنادرمانی به شیوه گروهی طی دو ماه و نیم دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای را دریافت نکردند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در سطح توصیفی از آمارههای میانگین و انحراف معیار و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. یافتهها نشان داد که میانگین نمرات افسردگی و اضطراب در پسآزمون گروه آزمایش به طور معناداری از میانگین نمرات پسآزمون در گروه کنترل پایینتر است. بنابراین معنادرمانی به شیوه گروهی میتواند به عنوان یکی از مداخلات درمانی بر کاهش افسردگی و اضطراب زنان سالمند با سندرم آشیانه خالی مورد استفاده قرار گیرد.
Elderly is thought to be a transition from a life stage to a new one and empty nest a kind of depression seems to be one the prevalent phenomena in this life period. Therefore, the aim of the current study was to investigate the effectiveness of group logotherapy on decreasing depression and anxiety in the elderly women with empty nest syndrome. The current research was a quasi-experimental of pretest-posttest and control group design. The statistical population included all the elderly women in Shiraz, Iran in 2016 whose children had grown up and left them. Using convenience sampling 24 people were selected and randomly assigned into experimental (n=12) and control (n=12) groups. Used to collect data were Beck’s Depression Inventory and Anxiety Inventory. With the experimental group receiving logotherapy for 10 two-hour sessions during two and a half months, the control group received no intervention. Data were analyzed using mean and standard deviation in descriptive statistics level and covariance analysis in inferential statistics level. Findings indicated that depression and anxiety’s mean scores of experimental group is significantly lower than that of control group in posttest phase. Accordingly, group logotherapy as a therapeutic intervention appears to be effective on decreasing depression and anxiety in the elderly women with empty nest syndrome.
https://jap.razi.ac.ir/article_905_c43e75a78ea067e21d45739396b4b4f7.pdf
معنا درمانی
افسردگی
اضطراب
سالمندان
سندرم آشیانه خالی
Logo therapy
Depression
anxiety
elderly
empty nest syndrome
per
دانشگاه رازی
روانشناسی پیری
2423-7647
2476-6836
2018-05-22
4
1
61
72
945
Original Article
اثربخشی معنادرمانی گروهی بر سازگاری اجتماعی، احساس تنهایی و سلامت عمومی سالمندان
The Effectiveness of Group Logo therapy on Social Adjustment, Loneliness and General Health in Elderly
سید یونس محمدی
mohammadi_1355@yahoo.com
1
هانیه کمالی
hony_kamali@yahoo.com
2
استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، عسلویه، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور، عسلویه، ایران
با توجه به رشد سریع جمعیت سالمندان در قرن 21 بهویژه در کشورهای در حال توسعه، توجه به برآورده کردن نیازهای جسمانی و روانی سالمندان ضروری است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنادرمانی گروهی بر سازگاری اجتماعی، کاهش احساس تنهایی و سلامت عمومی سالمندان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی بود که به صورت پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سالمندان 80-60 سال ساکن سراهای سالمندان شهر تهران در سال 1397 بود. 30 نفر از سالمندان به صورت در دسترس و با توجه به معیارهای ورود به مطالعه انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. برنامه مداخلهای گروه آزمایش (معنادرمانی گروهی) در 8 جلسه 90 دقیقهای انجام شد. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل، احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا و سلامت عمومی گلدبرگ و هیلد استفاده شد. داده ها با استفاده از میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر سازگاری اجتماعی، کاهش احساس تنهایی و سلامت عمومی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که معنادرمانی گروهی بر افزایش سازگاری اجتماعی، کاهش احساس تنهایی و بهبود سلامت روان مؤثر بوده است و این درمان در مراکز سالمندان توصیه می گردد.
Due to the rapid growth of the elderly population in the 21st century, especially in developing countries, it seems necessary to pay attention to fulfilling the elderly’s physical and psychological needs. Hence, the present study aimed to investigate the effectiveness of group logo therapy on social adjustment, loneliness and general health in the elderly. The current research was a quasi-experimental of pretest-posttest and control group design. The statistical population included all the 60-80 years old elderly who resided in nursing homes in Tehran, Iran in 2018. Selected through convenience sampling method and inclusion criteria were 30 elderly assigned randomly in experimental (n=15) and control (n=15) groups. The control group did not receive any intervention. The experimental group received an interventional program of eight 90-minute sessions. Data were collected using Social Adjustment (Bell), loneliness (Peplau & Curtona) and General Health (Russell, Goldberg & Hillier) Questionnaires. Having been undergone using mean, standard deviation, and multiple covariance analyze, the results indicated that there is a significant difference between experimental and control groups in the post-test phase in terms of adjustment, loneliness and general health (P<0.001). Therefore, it can be concluded that logotherapy appears to be effective on improving social adjustment, reducing loneliness and enhancing general health in the elderly.
https://jap.razi.ac.ir/article_945_cab49b04a41ac329b1d36fab40991d5a.pdf
معنادرمانی
سازگاری اجتماعی
احساس تنهایی
سلامت عمومی
سالمندان
Logo therapy
social adjustment
Loneliness
general health
elderly
per
دانشگاه رازی
روانشناسی پیری
2423-7647
2476-6836
2018-05-22
4
1
73
82
957
Original Article
اثربخشی تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر توجه انتخابی، افسردگی و اضطراب مردان سالمند
The Effectiveness of Aerobic Rhythmic Exercises along with Music on Depression, Anxiety and Selective Attention in the Elderly Men
بهزاد محمدی
behzadmoohamadi@gmail.com
1
شهاب پروین پور
shahabpr@gmail.com
2
علیرضا شیرینی
shirini1371@gmail.com
3
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کارشناس ارشد رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
به دلیل روند رو به رشد جمعیت سالمندان بهبود ویژگیهای روانشناختی آنها از جمله افسردگی، اضطراب و توجه انتخابی ضروری است. در نتیجه هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرین ریتمیک ایروبیک با موسیقی بر توجه انتخابی، افسردگی و اضطراب مردان سالمند شهر اردبیل بود. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. 24 سالمند با میانگین سنی 67 سال (انحراف معیار= 59/5) به روش در دسترس و داوطلبانه از بین سالمندان شهر اردبیل بر اساس معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به دو گروه 12 نفره آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایدهی شدند. ابزار مطالعه عبارت از پرسشنامههای افسردگی بک، اضطراب بک و آزمون استروپ بود. تمرین ایروبیک با موسیقی به مدت هشت هفته و هر هفته سه جلسه یک ساعته برای گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد هر سه متغیر گروه آزمایش شامل توجه انتخابی (001/0>P)، افسردگی (02/0=P) و اضطراب (001/0>P) در پسآزمون نسبت به پیشآزمون پیشرفت معناداری داشته است، اما در گروه کنترل پیشرفت معنادار نبود (05/0>P). با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان نتیجه گرفت که ورزش ایروبیک به واسطه ایجاد هماهنگی و ترکیب حرکات و اجرا به صورت کلی میتواند توجه انتخابی را بهبود بخشد. همچنین مفرح بودن و ترکیب آن با موسیقی بر کاهش افسردگی و اضطراب مؤثر است.
Due to the ever growing population of the elderly, improving their psychological characteristics such as depression, anxiety and selective attention seems to be necessary. Hence, this study aimed to investigate the effectiveness of eight-week aerobic rhythmic exercise along with music on depression, anxiety and selective attention in the elderly men in Ardebil, Iran. The current research was a quasi-experimental of pretest-posttest and control group design. Selected through convenience and voluntary sampling methods were Twenty eight participants with an average age of 67 (SD=5.59) who were assigned randomly into experimental (n=12) and control (n=12) groups. Study tools included Beck's Depression, Beck's anxiety and Strop’s selective attention questionnaires. It was experimental group for whom Aerobic training along with music were presented in eight one-hour sessions, 3 sessions a week. Data were analyzed through SPSS-22 using Covariance Analyze. Results indicated that all three variables including selective attention (P<0.001), depression (P=0.02), and anxiety (P<0.001) the experimental group had a significant improvement in the post-test compared to the pre-test, although this was not the case for the control group (P>0.05). According to the findings, it can be concluded that Aerobic is expected to improve selective attention through creating harmony and combining movements and performance. Besides, the combination of Aerobic and music seems to be effective on decreasing depression and anxiety.
https://jap.razi.ac.ir/article_957_2a41edf35273b6b320015ec2ff6090cd.pdf
تمرین ایروبیک
موسیقی
افسردگی
اضطراب
توجه انتخابی
Aerobic training
music
Depression
anxiety
selective attention